آیا ماسک زدن برای چشم ها مضر است؟

آیا ماسک زدن برای چشم ها مضر است؟

همانطور که می دانید، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های واگیردار برای جلوگیری از ابتلا به کرونا توصیه می کند که از ماسک استفاده کنید. اما استفاده از ماسک می تواند باعث بروز برخی مشکلات تنفسی، مشکلات پوستی و عوارض جانبی دیگر شود. ماسک زدن، به خصوص برای افراد عینکی، یکی از مشکلات سخت در دوران همه گیری کرونا بوده است. ماسک باعث بخار کردن شیشه های عینک شده و دید فرد را تار می کند، اما آیا واقعا ماسک زدن برای سلامت چشم ها مضر است؟ در ادامه با گومگ همراه باشید تا این مورد را بررسی کنیم.

آیا ماسک زدن برای چشم ها مضر است؟

بر اساس نظر کارشناسان، هوای گرم و بخاری که از تنفس در ماسک ایجاد می شود می تواند باعث ایجاد عوامل و معضلاتی شود. افزایش جریان هوا در اطراف چشم ها می تواند باعث خشکی چشم و آسیب به قرنیه و بافت ملتحمه شود. طبق یک مقاله منتشر شده در سال ۲۰۲۰ پزشکان گزارش دادند که افزایش سوزش چشم و خشکی چشم در میان افرادی که ماسک می زنند ایجاد می شود. برخی دیگر از عوارض و مشکلات استفاده از ماسک در بیماری های چشمی عبارتند از:

  • آسیب به قرنیه (خارش یا سایش قرنیه)
  • مسدود شدن مجاری اشکی
  • خشکی چشم
  • ایجاد آلرژی به مواد سازنده ماسک

همچنین بخوانید: برای جلوگیری از کرونا، یک ماسک بهتر است یا دو ماسک؟

رعایت موارد زیر می تواند آسیب ها به چشم را کاهش دهد:

از ماسک های پارچه ای استفاده کنید

توجه داشته باشید که هیچگاه ماسک نباید با چشم های شما برخورد داشته باشد. ماسک های پارچه ای حساسی کمتری ایجاد می کنند و تحریکاتی که بر اثر آلرژی به مواد سازنده ماسک وجود دارند را کاهش می دهند. بر اساس مطالعات، ماسک های پنبه ای دو لایه یکی از گزینه های مناسب برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا هستند.

بیشتر بخوانید: چگونه از بیمار مبتلا به کرونا مراقبت کنیم؟
آیا ماسک زدن برای چشم ها مضر است؟

ماسک را در جای درست قرار دهید

اگر هوای گرم حاصل از بازدم در ماسک، چشم های شما را آزار می دهد، این بدان معناست که ماسک به درستی بر روی بینی شما قرار نگرفته است. خم کردن سیم بالای ماسک، راه رفت و آمد هوا را مسدود می کند و می تواند خشکی چشم ها و ابتلا به ویروس کرونا را کاهش دهد.

به چشم های خود استراحت دهید

در صورتی که احساس خشکی چشم دارید، از اشک های مصنوعی کمک بگیرید. اشک های مصنوعی می توانند به درمان برخی از مشکلات و مسائل مربوط به بیماری های چشمی کمک کنند. این قطره ها خشکی چشم را کاهش داده و می توانند محیط چشم را مرطوب نگه دارند و عوارضی مانند قرمزی و تاری دید را درمان کنند. البته توصیه می شود قبل از استفاده از این قطره ها با متخصص چشم مشورت کنید.

منبع: گومگ

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.