با بیماری‌های کودکان در گهواره بیشتر آشنا شوید

با بیماری‌های کودکان در گهواره بیشتر آشنا شوید

یکی از دغدغه‌های تمام والدین جلوگیری از بیماری فرزندان و حفظ سلامت آنهاست. برای این کار نیاز است که اطلاعات خوبی نسبت به انواع بیماری‌های کودکان و روش‌های درمان آنها داشته باشید که ما در وب سایت گهواره به کمک پزشکان و متخصصین تلاش در یاری رساندن به والدین داریم. آشنایی با بیماری‌های کودکان به شما این امکان را می‌دهد که کنترل بهتری روی شرایط داشته باشید و در زمان مورد نظر، اقدامات لازم را انجام دهید. خوشبختانه پیشگیری از بیمای‌های کودکان در بیشتر موارد ممکن است. در ادامه در مورد بعضی از مهمترین بیماری‌های کودکان بیشتر توضیح خواهیم داد.

لیست بیماری‌های شایع کودکان

متاسفانه کودکان نیز می‌توانند مانند بزرگسالان به انواعی از بیماری‌ها مبتلا شوند. شدت بیماری‌ها در هر کودکی بسته به جنسیت، سن، قوای بدنی و سلامت عمومی کودک متفاوت است. در ادامه بعضی از مهمترین بیماری‌های کودکان را معرفی کرده‌ایم.

سرماخوردگی

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های دوران کودکی، سرماخوردگی است که یک بیماری ویروسی محسوب شده و در دسته‌ی بیماری‌های واگیردار در کودکان قرار می‌گیرد. بنابراین اگر کودک شما سرماخورده است سعی کنید بلافاصله او را از دیگر افراد دور کنید. هیچ درمان علمی برای سرماخوردگی وجود ندارد و داروهایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن تنها می‌توانند علائم آن مانند تب و درد عضلانی را کاهش دهند. در بیشتر مواقع نیازی به انجام کار خاصی نیست و این بیماری ویروسی کودکان بعد از یک دوره‌ی مشخص بهبود پیدا می‌کند. با این حال تغذیه در بیماری‌های کودکان و به ویژه سرماخوردگی اهمیت زیادی دارد.

بیماری‌ها گوش کودکان و عفونت گوش

عفونت گوش در دوران کودکی بسیار شایع است و تحقیقات نشان داده است که کودکان بیشتر از بزرگسالان در معرض این عارضه قرار دارند. عفونت گوش می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. گاهی عفونت‌های باکتریایی و ویروسی عامل آن هستند و گاهی در اثر ورود آب به گوش کودک رخ می‌دهند. عفونت گوش از دسته بیماری‌های عفونی در کودکان است که می‌تواند گاهی وخیم شود و منجر به تب، تحریک پذیری زیاد، مشکلات خواب، درد و قرمزی شود. در صورت مشاهده‌ی این علائم باید به پزشک مراجعه کنید.

با بیماری‌های کودکان در گهواره بیشتر آشنا شوید

آنفولانزا

آنفولانزا یکی از انواع بیماری‌های ویروسی در کودکان است که به راحتی به دیگر افراد منتقل می‌شود. این بیماری رایج دوران کودکی دارای علائمی مانند تب، گلودرد، خستگی، بدن درد و لرز است. در اکثر مواقع این بیماری را می‌توان در خانه با مصرف دارو، مایعات و استراحت درمان کرد. خوشبختانه شما می‌توانید خطر ابتلای خود و فرزندانتان به آنفولانزا را با دریافت واکسن آنفولانزا به صورت سالانه کاهش دهید. تزریق واکسن آنفولانزا تضمین نمی‌کند که به این بیماری مبتلا نشوید، اما می‌تواند خطر ابتلا به انواع شدید را کاهش دهد. و اگر بیمار شوید، ممکن است شدت و طول مدت علائم آنفولانزا را نیز به میزان زیادی کم کند.

برونشیت

به طوری کلیه بیماری‌های ریه کودکان بسیار شایع است. یکی از این بیماری‌های ریوی، برونشیت است. برونشیت زمانی رخ می‌دهد که راه‌های هوایی در ریه‌ها متورم شده و مخاط تولید می‌شود. این مخاط باعث سرفه، درد در قفسه‌ی سینه، خستگی، سردرد، بدن درد و گلودرد می‌شود. در مورد درمان برونشیت، استراحت زیاد، مصرف استامینوفن یا ایبوپروفن برای تب و درد خفیف، مصرف داروی سرفه برای کودکان بالای 4 سال، نوشیدن مایعات زیاد و استفاده از دستگاه بخور برای تنفس بهتر کفایت می‌کند. با این حال در صورت وخیم شدن شرایط می‌توانید به پزشک مراجعه کنید.

RSV

ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) یکی از بیماری‌های شایع دوران کودکی است که بر سیستم تنفسی تأثیر می‌گذارد. در بیشتر کودکان و بزرگسالان، علائم خفیف شبیه سرماخوردگی از جمله تب، سرفه، آبریزش بینی و عطسه ایجاد می‌کند. با این حال، در نوزادان کوچک، می‌تواند جدی‌تر باشد و باعث التهاب در راه‌های هوایی و منجر به ذات‌الریه شود. درمان این نوع از بیماری‌های مربوط به کودکان شامل نوشیدن مایعات زیاد، اکسیژن‌رسانی کافی، ساکشن مخاط، داروهای گشاد کننده‌ی برونش و تهویه‌ی مکانیکی و تغذیه با لوله در صورت نیاز است.

با بیماری‌های کودکان در گهواره بیشتر آشنا شوید

بیماری دست، پا و دهان

بیماری دست، پا و دهان (HFMD) یکی دیگر از بیماری‌های کودکان و مسری است. این بیماری در نوزادان و کودکان کمتر از پنج سال شایع‌تر است و توسط ویروس کوکساکی ایجاد می‌شود. علائم بیماری HFMD شامل بثورات پوستی، تب، زخم‌های دهان و علائم شبیه آنفولانزا است. متاسفانه هیچ درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد.

ورم ملتحمه

ورم ملتحمه با نام رایج چشم صورتی از بیماری‌های چشم کودکان است. علائم آشکار آن شامل قرمزی، ترشح، خارش و تورم در یک یا هر دو چشم است. علل متعددی برای این بیماری وجود دارد، اما نوع مسری ورم ملتحمه توسط باکتری یا ویروسی ایجاد می‌شود. متخصص اطفال ممکن است چشم صورتی را با پماد آنتی بیوتیک یا قطره‌ی چشم درمان کند.

گاستروانتریت

گاستروانتریت به آنفولانزای معده نیز معروف است، اما به هیچ وجه آنفولانزا نیست. اما مانند آنفولانزا، ویروسی است که می‌تواند به سرعت گسترش یابد. علائم شامل حالت تهوع، استفراغ و اسهال است. معمولاً علائم در عرض چند روز برطرف می‌شوند و درمان شامل استراحت و دادن مایعات برای جلوگیری از کم‌آبی بدن به دلیل استفراغ و اسهال است.

سینوزیت

سینوزیت به دلیل تجمع مایع در سینوس‌ها ایجاد می‌شود که به میکروب‌ها اجازه‌ی رشد می‌دهد. بیشتر موارد سینوزیت توسط ویروس‌ها ایجاد می‌شود. علائم آن عبارتند از آبریزش بینی، گرفتگی بینی، سردرد، فشار یا درد در صورت، آبریزش بینی، گلودرد، سرفه و بوی بد دهان.

با بیماری‌های کودکان در گهواره بیشتر آشنا شوید

سایر بیماری‌های شایع در کودکان

سایر بیماری‌های شایع در کودکان به شرح زیراند:

انواع بیماری‌های پوستی کودکان: اگزما، راش پوشک، درماتیت سبورئیک، آبله مرغان ( از بیماری‌های کودکان در فصل بهار)، سرخک ….

انواع بیماری‌های روانی کودکان: اضطراب، افسردگی، اختلال نافرمانی، بیش فعالی ….

انواع بیماری‌های مغزی کودکان: انواع بیماری‌های مادرزادی کودکان، هیدروسفالی، ناهنجاری‌های جمجمه و صورت، صرع….

بیماری‌های گوارش کودکان: کرون، کولیت اولسراتیو، سندرم روده تحریک پذیر، رفلاکس معده به مری، سلیاک، یبوست، اسهال

انواع بیماری‌های قلبی کودکان: تنگی آئورت، نقص سپتوم دهلیزی، نقص کانال دهلیزی …

با بیماری‌های کودکان در گهواره بیشتر آشنا شوید

بیماری‌های غدد کودکان: دیابت ( نوعی از بیماری‌های پانکراس کودکان) ، اختلالات تیروئید، زودرس بلوغ، بلوغ تاخیری، کمبود هورمون رشد

بیماری‌های عضلانی کودکان: دیستروفی عضلانی، آتروفی عضلانی نخاعی، میوپاتی‌های میتوکندریایی …

بیماری‌های دندان کودکان: پوسیدگی دندان حساسیت دندان، ژنژیویت و بیماری‌های لثه کودکان، مشکلات ارتودنسی …

بیماری‌های خون کودکان: اختلالات گلبول قرمز در دوران کودکی، بیماری سلول داسی شکل، تالاسمی، نارسایی کمبود آهن …

بیماری‌های کلیه کودکان: بیماری مزمن کلیوی، سنگ کلیه، گلومرولونفریت …

منبع : وب سایت گهواره https://gahvare.net/

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.