مزایای سرد کردن بعد از تمرین بدنسازی

مزایای سرد کردن بعد از تمرین بدنسازی

سرد کردن بعد از تمرین بدنسازی، بخش مهمی از ورزش شما را تشکیل می دهد. سرد کردن می تواند ۳ تا ۱۰ دقیقه طول بکشد و شامل انجام حرکات کششی یا حرکات ملایمی است که در طول تمرین انجام داده اید. هدف از سرد کردن بدن بعد از بدنسازی این است که ضربان قلب و تنفس شما به حالت عادی برگردد و آرامشتان را تقویت کند.

مزایای مهم

شاید سرد کردن به چندنان جذاب نباشد و حوصله انجام آن را نداشته باشید. اما واقعیت این است که انجام این کار مزایای بسیاری دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

باعث نرمال شدن ضربان قلب می شود

بیشتر ورزش ها باعث افزایش ضربان قلب می شوند. به خصوص ورزش های هوازی می توانند ضربان قلب شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

در پایان تمرینات لازم است تا ضربان قلب خود را به آرامی به حالت طبیعی برگردد. انجام این کار به شما کمک می کند تا از سرگیجه یا احساس ضعف جلوگیری کنید.

تنفس را تنظیم می کند

هنگامی که ضربان قلب شما با ورزش کردن افزایش می یابد، تنفس شما نیز سریع تر می شود. این نشانه آن است که سخت تمرین کرده اید و در حال کالری سوزی هستید. سرد کردن باعث آرام شدن تدریجی تنفس شما می شود و آن را به ریتم طبیعی خود بر می گرداند.

باعث افزایش آرامش می شود

یکی از مهمترین مزایای ورزش، افزایش اعتماد به نفس است. سرد کردن به شما فرصتی عالی می دهد تا به موفقیت خود فکر کنید و به خاطر زحماتی که در طول تمرین کشیده اید، به خودتان اعتبار دهید. این مزیت می تواند احساس آرامش و انگیزه شما را تقویت کند.

چگونه بعد از تمرین سرد کنیم؟

نحوه سرد کردن در اغلب موارد به نوع تمرینی که انجام داده اید بستگی دارد. معمولا بین ۳ الی ۱۰ دقیقه سرد کردن با حرکات آرام و کششی برای تمام افراد مناسب است.

به عنوان مثال، برای سرد کردن بعد از دویدن ممکن است ۲-۳ دقیقه پیاده روی سریع انجام دهید و سپس به تدریج سرعت خود را در حد قدم زدن کاهش دهید. در پایان راه رفتن می توانید حرکات کششی ایستاده انجام دهید تا دامنه حرکتی در عضلات پاهایتان را افزایش دهید.

در نهایت، حرکات کششی به صورت نشسته انجام دهید تا انعطاف پذیری را در کل بدن بهبود بخشیده و باعث آرامش کلی بدنتان شوید.

اگر ورزشی که انجام می دهید قدرتی است (مانند بدنسازی)، بهتر است سرد کردن را به وسیله انجام حرکات کششی کلی بدن که برای افزایش دامنه حرکتی در مفاصل مفید هستند را انجام دهید. همچنین باید تمرکز خود را بیشتر بر روی کشش مفاصلی که در آن رو با آن ها تمرین داشته اید، بگذارید. به عنوان مثال اگر در طی یک جلسه تمرینی، تمرینات مربوط به جلوبازو و پشت بازو را انجام داده اید، باید سرد کردن را بر روی کشش عضلات و مفاصل این نواحی متمرکز کنید.

همچنین انجام حرکات آرامش بخشی مانند حرکات یوگا برای سرد کردن و به دست آوردن آرامش می توانند بسیار مفید باشند.


منبع: verywellfit

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.