علت سیاه شدن دندان ها و راه های درمان

علت سیاه شدن دندان ها و راه های درمان

سیاه شدن دندان ها می تواند نشانه ای از تخریب بخش زیرین دندان ها و ایجاد حفره در آن ها باشد که باید در اسرع وقت به آن ها رسیدگی شود. البته سیاه شدن دندان ها ممکن است به علت وجود رنگ ها باشد. به عنوان مثال غذاها و نوشیدنی های مختلفی وجود دارند که می توانند کمی رنگدانه را به جا بگذارند و دندان ها را سیاه کنند.
رنگ دندان ها به میزان بالایی از کلسیم موجود در لایه بیرونی آن ها بدست می آید.

اگر به نظافت دندان ها رسیدگی نکنید، با گذشت زمان، عناصر باقی مانده از غذاها و نوشیدنی ها در دهان و دندان ها، می توانند رنگ دندان ها را به سمت خاکستری و زرد متمایل کنند. حتما توجه داشته باشید که اگر شاهد سیاه شدن دندان هایتان شدید، باید به دندان پزشک مراجعه کنید.

 

دلایل سیاه شدن دندان ها

سیاه شدن دندان ها می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که عمدتا به دو بخش علل بیرونی و علل درونی تقسیم بندی می شوند. در ادامه این دلایل را بررسی می کنیم.

 

علل درونی

علل بیرونی سیاه شدن دندان ها از خارج از دندان ها می آیند و باعث این مشکل می شوند که عبارتند از:

  • آسیب به مینای دندان
  • لکه
  • ایجاد رسوب

همچنین برخی از علل مستقیم سیاه شدن دندان ها عبارتند از:

  • اگر به طور مرتب مواد غذایی دارای رنگ تیره مانند قهوه مصرف کنید
  • مصرف داروهای خاص مانند مکمل آهن مایع
  • استفاده از بعضی دهان شویه ها و خمیر دندان ها
  • استفاده از تنباکو

 

علل بیرونی سیاه شدن دندان

هنگامی دندان از داخل دچار آسیب می شود، ممکن است سیاه شود. شایعترین عوامل سیاه شدن دندان در این مورد عبارتند از فرسایش یا ایجاد حفره. به عنوان مثال التهاب مغز دندان یا دندان مرده ممکن است یک یا چند دندان را دچار سیاه شدگی کنند.

خسارت در داخل شروع می شود و راه خود را به سطح باز می کند. سیاه شدن دندان ممکن است برای اولین بار به شکل نقاط پراکنده ظاهر شود و در صورت درمان نشدن، کل دندان را به طور کامل بپوشاند.

 

 

علائم سیاه شدن دندان

ممکن است تغییر رنگ دندان ها به سرعت از سفید به سیاه تغییر پیدا کند اما معمولا پیش از این مشکل، برخی علائم به وجود می آیند که می توانید با دقت به آن ها از حاد تر شدن آن جلوگیری کنید.

در بعضی موارد نقاطی از دندان ممکن است قهوه ای یا خاکستری شوند و با گذشت زمان، آن نقاط قهوه ای به نقاط سیاه تبدیل می شوند.

در موارد دیگر ممکن است بر روی دندان ها نقاط سیاه کوچکی پدیدار شوند. این نقاط کوچک اغلب در نزدیکی پایه دندان ها ظاهر می شوند که معمولا در کودکان بسیار شایع هستند.

 

 

چگونه لکه های سیاه دندان را کنترل کنیم؟

افرادی که دچار مشکل سیاه شدن دندان ها شده اند باید یک سری موارد را رعایت کنند. به عنوان مثال باید مطمئن شوند که بعد از خوردن هر چیزی، دندان ها و لثه هایشان را بر اساس توصیه های بهداشتی، پاکیزه نگه دارند.

همچنین ممکن است نیاز باشد که مصرف موارد زیر را کاهش و یا به طور کامل قطع کنند:

 

 

درمان و پیشگیری از سیاه شدن دندان ها

درمان سیاه شدگی دندان ها معمولا در خانه امکان پذیر نیست. البته محصولات تجاری مختلفی برای سفید کردن دندان ها در دسترس است که ممکن است منجر به تغییر رنگ خفیفی شوند و مقداری کمک کنند، اما سیاه شدن دندان ها معمولا نیاز به درمان حرفه ای دارند.

همچنین اگر به روش های خانگی سفید کردن دندان ها علاقه مندید می توانید مطلب 11 روش سفید کردن دندان در خانه را مطالعه کنید.

🔥 نظرات و سوالات کاربران
  • محمد:

    اگر دندان از داخل سیاه شده باشد ایا قابل درمان است ؟حتی اگر از دندان های جلو باشد؟

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.