۷ راهکار طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی

۷ راهکار طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی

با اینکه درمان و واکسن بسیاری از بیماری ها کشف شده است، اما همچنان بیماری هایی مانند بیماری ناشی از ویروس کرونا یا موارد دیگر وجود دارند که درمان یا واکسنی برایشان کشف نشده است. تنها روش موثری که می توان برای مقابله با بسیاری از این بیماری ها انجام داد، تقویت سیستم ایمنی است.

تقویت سیستم ایمنی از طرق مختلفی امکان پذیر است که می توان آن ها را به دو دسته تقسیم کرد، روش هایی که به وسیله دارو انجام می شوند و روش هایی که به صورت طبیعی باعث تقویت سیستم ایمنی می شوند. در این مقاله از گومگ به معرفی دسته دوم می پردازیم.

تقویت کردن سیستم ایمنی علاوه بر اینکه شما را در برابر ابتلا به بسیاری از بیماری ها تقویت می کند، بلکه باعث می شود در زمان ابتلا هم، بدنتان واکنش قدرتمند تری به بیماری بدهد. این مزیت باعث می شود خطرات و علائم ناشی از بیماری تا حد زیادی کاهش پیدا کنند.

راهکارهایی که در ادامه به شما معرفی می کنیم، بسیار ساده به نظر می رسند و حتی ممکن است بعضی از آن ها را بارها دیده باشید، اما باید بدانید که این ها از مطمئن ترین روش های تقویت سیستم ایمنی هستند که توسط تحقیقات علمی به اثبات رسیده اند. پس آن ها را جدی بگیرید. با گومگ همراه باشید.

۱. شستشوی صحیح و منظم دست ها

۷ راهکار طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی

بیشتر ویروس ها با شستن صحیح دست ها به مدت ۲۰ ثانیه با صابون یا استفاده از ضدعفونی کننده دست که بیشتر از ۶۰٪ الکل داشته باشد، کشته می شوند. پس این کار را به صورت منظم انجام دهید.

۲. سیگار نکشید

۷ راهکار طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی

خطر ابتلا به عفونت ها و عوارض شدید ناشی از آن ها در افراد سیگاری بسیار بیشتر از دیگران است. البته غیر از تضعیف سیستم ایمنی، دلایل بسیار زیاد دیگر نیز برای ترک سیگار وجود دارند. به همین دلیل اگر مصرف کننده سیگار هستید، پیشنهاد می کنیم به سرعت آن را کنار بگذارید.

اطلاعات بیشتر در رابطه با سیگار:

استعمال سیگار چه تاثیری بر روی بدن می گذارد؟
ترک سیگار؛ نکاتی برای روزهای سخت ابتدایی

۳. به اندازه کافی بخوابید

۷ راهکار طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی

به طور کلی، خواب برای حفظ سلامتی مهم است و می تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند. یک تحقیق نشان داد که افراد مبتلا به بی خوابی، به طور میانگین ​نسبت به واکسن آنفولانزا پاسخ‌دهی ضعیف تری دارند، در حالی که مطالعه دیگری که بر روی دوقلوها انجام شد، نشان داد افرادی که خواب بیشتری دارند، عملکرد سیستم ایمنی بهتری دارند.

جالب است بدانید که شرکت هایی مانند اپل، ابزارهایی را ساخته اند که کیفیت خواب شما را بررسی می کنند و بر اساس داده های جمع آوری شده، می توانند پیش بینی کنند که به زودی دچار سرماخوردگی یا بیماری دیگری می شوید یا خیر. هرچند دایره بیماری های قابل پیش بینی در این ابزارها بسیار محدود است، اما نشان دهنده این نکته بسیار مهم است که کیفیت خواب شما با ابتلا به بیماری ها مرتبط است.

اگر به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد خواب هستید، پیشنهاد می کنیم مقالات زیر را مطالعه کنید:

مقالات مرتبط با خواب:

خواب عمیق می تواند به کاهش اضطراب کمک کند
چگونه کمتر بخوابیم؛ ۱۸ راهکار برای بهتر خوابیدن
عوارض شب کاری برای سلامتی و نکاتی برای مقابله با آن ها

۴. ورزش کردن را به هیچ عنوان فراموش نکنید

۷ راهکار طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی

مطالعات میدانی نشان می دهند، افرادی که ورزش می کنند نسبت به افرادی که این کار را انجام نمی دهند کمتر دچار عفونت می شوند. هرچند این مطالعات را نمی توان به عنوان پشتوانه قطعی علمی در نظر گرفت، اما اجماع عمومی بر این است که ورزش باعث تقویت سیستم ایمنی می شود.

البته برخی از مطالعات ثابت کرده اند که ورزش شدید می تواند به طور موقت باعث تضعیف سیستم ایمنی شود، اما در طولانی مدت تقویت این سیستم را به همراه دارد.

پیشنهاد می کنیم همیشه ورزش کنید تا از مزایای آن، که بسیار بیشتر از تقویت سیستم ایمنی هستند، بهره مند شوید.

برنامه بدنسازی های زیر را برای شروع ورزش از دست ندهید:

برنامه بدنسازی برای لاغری و چربی سوزی از مبتدی تا حرفه ای
برنامه بدنسازی حجمی برای افراد مبتدی، متوسط و حرفه ای
برنامه بدنسازی فقط با دمبل حرفه ای برای تمرین در خانه

۵. استرس خود را مدیریت کنید

۷ راهکار طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی

در حالی که استرس های شدید اما کوتاه می توانند به طور موقت عملکرد سیستم ایمنی را تقویت کنند، اما عوامل استرس زا مزمن باعث تضعیف این سیستم می شوند. نگرانی در مورد اخبارهای گوناگون و تمرکز بر روی اتفاقات احتمالی که ممکن است در آینده بیفتند، می تواند سطح کورتیزول را در بدن شما بالا ببرد و بر عملکرد سیستم ایمنی تأثیر منفی بگذارد

ما نمی توانیم شرایط استرس زا را به طور کامل از بین ببریم، اما همه ما می توانیم اقدامات لازم را برای کنترل استرس‌مان انجام دهیم. مدیتیشن، تمرین های ذهن آگاهی، بیرون رفتن و پیاده روی همه نمونه هایی از فعالیت هایی هستند که می توانند به کاهش استرس کمک کنند.

۶. از مکمل ها استفاده کنید

۷ راهکار طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی

مصرف برخی از مکمل ها باعث تقویت سیستم ایمنی می شوند، اما پیشنهاد می کنیم پیش از مصرف آن ها با پزشک مشورت کنید.

ویتامین C

چندین دهه است که از ویتامین C برای جلوگیری از سرماخوردگی استفاده می شود. از جمله عملکردهای دیگر این ویتامین، حفظ سلامت پوست است که مانعی برای میکروب ها و سایر مهاجمان مضر به شمار می رود. علاوه بر این، برخی از مطالعات نشان می دهند که این ویتامین ممکن است عملکرد برخی گلبول های سفید خون که با عفونت مبارزه می کنند را بهبود ببخشد.

ویتامین D

ویتامین D به عنوان یک هورمون و ویتامین، نقش مهمی در سلامتی ما دارد. در سال های اخیر مردم به منظور تقویت ایمنی خود، مقدار زیادی ویتامین D مصرف می کنند. یک تحقیق در سال ۲۰۱۷ نشان داد که مصرف مکمل ویتامین D ممکن است در بیشتر افراد دارای اثر محافظتی خفیفی در برابر عفونت های دستگاه تنفسی باشد.

به دلیل سبک زندگی امروزی در جهان، بیشتر افراد در معرض کمبود ویتامین دی قرار دارند، از این رو پیشنهاد می کنیم با تجویز پزشک، نسبت به مصرف این مکمل اقدام نمایید.

البته لازم به ذکر است که بدن شما وقتی در معرض نور خورشید قرار دارد، می تواند ویتامین D بسازد. بنابراین سعی کنید به صورا روزانه، کمی در معرض نور خورشید قرار بگیرید. اینکه دقیقا چند دقیقه باید زیر نور آفتاب قرار بگیرید تا بتوانید ویتامین دی مورد نیازتان را تولید کنید، به این بستگی دارد که در جه زمانی از سال و در چه نقطه ای از کره زمین قرار دارید. البته به طور متوسط قرار دادن بخش بزرگی از بدن (مانند پشت) در زیر نور آفتاب به مدت ۱۵ دقیقه کافی است.. فقط بخاطر داشته باشید که اقدامات لازم برای جلوگیری از آفتاب سوختگی را جدی بگیرید.

فلز روی (زینک)

روی یک ماده معدنی است که در پاسخ دهی گلبول های سفید به عفونت موثر است. به همین دلیل افرادی که دچار کمبود روی هستند، مستعد ابتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر ویروس ها می باشند. یک بررسی نشان داده است که مکمل روی به طور متوسط ۳۳٪ باعث کاهش طول سرماخوردگی می شود.

منیزیم

در طی چند سال گذشته، منیزیم (Mg) به دلیل عملکردش در بدن مورد تحقیق قرار گرفته است. این فلز یکی از مهمترین ریز مغذی های بدن است، بنابراین نقش آن در سیستم های بیولوژیکی به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته است. منیزیم با سیستم ایمنی بدن رابطه مستقیمی دارد.

مطالعات نشان داده است که بیشتر افراد از نظر منیزیم کمبود دارند و مصرف مکمل منیزیم همیشه مزایای سلامتی بسیاری را به همراه دارد.


منبع: lifehack

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.