ویتامین D یک ماده مغذی ضروری است که در بسیاری از عملکردهای بدن نقش دارد. کمبود ویتامین D می تواند مشکلات بیشماری از جمله ریزش مو ایجاد کند.

در این مقاله می خواهیم در مورد چگونگی ارتباط ویتامین D و ریزش مو و همچنین نحوه درمان و پیشگیری از آن صحبت کنیم. با گومگ همراه باشید.

آیا کمبود ویتامین D باعث ریزش مو می شود؟

شواهدی وجود دارد که نشان می دهند کمبود ویتامین D باعث ریزش مو و ایجاد مشکلات دیگری مو می شود. ویتامین D باعث رشد فولیکول های مو می شود، بنابراین وقتی بدن به اندازه کافی آن را در اختیار نداشته باشد، ممکن است موها تحت تأثیر قرار بگیرند.

همچنین کمبود ویتامین D می تواند با ریزش موی سکه ای نیز مرتبط باشد که یک بیماری خود ایمنی که است و باعث ریزش منطقه ای موها می شود.

تحقیقات نشان می دهند افراد مبتلا به ریزش موی سکه ای نسبت به افرادی که این بیماری را ندارند، میزان ویتامین D بسیار پایین تری دارند.

همچنین کمبود ویتامین D می تواند در ریزش مو در افرادی که به ریزش موی سکه ای مبتلا نیستند هم موثر باشد. تحقیقات مختلفی نشان می دهند زنانی که انواع دیگری از ریزش مو را دارند نیز میزان ویتامین D کمتری نسبت به دیگران دارند.

ویتامین D چگونه بر مو تأثیر می گذارد؟

ویتامین D بر سلامت بسیاری از قسمت های بدن از جمله پوست و مو تأثیر می گذارد. این ویتامین در ایجاد فولیکول های مو جدید نقش دارد. فولیکول های مو منافذ ریزی در پوست سر هستند که موهای جدید در آن ها رشد می کنند. فولیکول های جدید می توانند به حفظ ضخامت مو کمک کرده و از ریزش زودرس موها جلوگیری کنند.

به دلیل وجود همین ارتباط، تامین ویتامین دی مورد نیاز بدن می تواند به رشد مو و جلوگیری از ریزش آن کمک کند.

ریزش مو به دلیل کمبود ویتامین D و علائم و درمان آن

علائم کمبود ویتامین D

افرادی که کمبود ویتامین D دارند ممکن است علائمی نداشته باشند یا علائم آن ها با گذشت زمان دچار تغییر شوند.

علائم شایع کمبود ویتامین D شامل موارد زیر است:

  • تغییر در خلق و خو، مانند افسردگی یا اضطراب
  • شکستگی های مکرر در استخوان ها
  • تاخیر در بهبودی زخم ها
  • کاهش چگالی استخوان ها
  • ضعف عضلانی
  • فشار خون نامنظم
  • خستگی مداوم
  • درد مزمن
  • ناباروری
  • کاهش استقامت

کمبود نور آفتاب یا عدم خوردن غذاهای سرشار از ویتامین D از شایع ترین دلایل کمبود این ویتامین هستند.

همچنین برخی از افراد به دلایل دیگری مانند ابتلا بیماری های کرون یا سلیاک، می توانند دچار کمبود ویتامین D شوند. این بیماری ها معمولا از جذب کامل مواد مغذی جلوگیری می کنند.

علاوه بر این موارد، مصرف برخی از داروها هم می تواند باعث شود کمبود این ویتامین شود. داروهایی که ممکن است باعث کمبود ویتامین D شوند عبارتند از:

  • داروهای ضد قارچ
  • گلوکوکورتیکوئیدها
  • داروهای HIV
  • داروهای ضد تشنج

اگر مصرف دارویی باعث کمبود ویتامین D یا ریزش مو شود، باید سریعا با پزشک خود مشورت کنید.

درمان

تحقیقات نشان می دهد موثر ترین راه برای جبران کمبود ویتامین D این است که از مکمل های آن استفاده کنید.

مکمل های ویتامین D باید همراه با وعده های غذایی مصرف شوند. همچنین اگر این غذاها چرب باشند بهتر است، زیرا چربی به جذب این ویتامین کمک می کند.

برخی از منابع غذایی که حاوی چربی های مفید هستند عبارتند از:

  • آووکادو
  • تخم مرغ
  • دانه چیا
  • ماهی هایی مانند ماهی قزل آلا و ساردین
  • آجیل و خشکبار
  • پنیر

مکمل ها به اشکال مختلفی تولید می شوند. برخی از آن ها را باید هر روز و برخی دیگر را یک بار در هفته یا حتی یک بار در ماه باید مصرف کنید. در طول دورانی که مکمل مصرف می کنید، پزشکتان هر چند ماه یک آزمایش خون ازش ما می گیرد تا ببیند میزان این ویتامین در بدنتان افزایش داشته است یا خیر.

توصیه می شد که بزرگسالان بین ۱۹ تا ۵۵ ساله، روزانه ۶۰۰ IU ویتامین D مصرف کنند. همچنین بزرگسالان بالای ۵۵ سال باید بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ IU در روز ویتامین D دریافت کنند و کودکان نیز به ۴۰۰ تا ۶۰۰ IU در روز به این ویتامین نیاز دارند.

اگر علت کمبود این ویتامین نوعی بیماری باشد، فرد باید تحت درمان قرار بگیرد و با مصرف مکمل ها، مشکل اصلی از بین نمی رود. به عنوان مثال هر دو بیماری کرون و سلیاک می توانند باعث کمبود ویتامین D شوند. این بیماری ها می توانند به مقداری یا حتی به طور کامل مانع از جذب ویتامین D از مواد غذایی می شوند.

برای کمبودهای خفیف این ویتامین، در معرض نور خورشید قرار گرفتن نیز می تواند کمک کند. استفاده از ضد آفتاب و عدم قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید بسیار ضروری است و جدی نگرفتن آن ها می تواند آسیب هایی را به پوست شما وارد کند.

پیشگیری

اولین نکته برای پیشگیری از ریزش مو ناشی از کمبود ویتامین D این است که ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در روز را خارج از خانه سپری کنید و غذاهای سرشار از این ویتامین را مصرف نمایید. همچنین می توانید مکمل های این ویتامین را نیز مصرف کنید.

موارد دیگری که حائز اهمیت هستند و باید از انجام آن ها اجتناب کنید عبارتند از:

  • موهای خود را در هنگام شانه کردن، نکشید.
  • از بستن موها تحت فشار خودداری کنید.
  • موهایتان را با نرم کننده ملایم و طبیعی شستشو دهید.
  • قبل از خوابیدن موهای خود را باز کنید.


منبع: medicalnewstoday