سلامت زنان
۷ روش برای حذف سریع جای عمل سزارین

جای باقی مانده از عمل سزارین یکی از مواردی است که مادران را آزار می دهد و اگر مراقبت های لازم از آن انجام نشود، رفع آن ممکن است تا مدت ها طول بکشد.

علیرغم درد زایمان طبیعی، بسیاری از زنان ترجیح می دهند زایمان طبیعی داشته باشند. اما ممکن است پزشک شما تشخیص دهد که زایمان طبیعی برای شما خطرناک است و یا به هر دلیلی عمل سزارین برای شما بهتر است.

در عمل سزارین از جراحی برای بیرون آوردن یک یا چند نوزاد استفاده می شود که معمولا با جای برش و بخیه همراه است. سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که بهترین روش زایمان، زایمان طبیعی است و تنها در مواقع لزوم باید از عمل سزارین استفاده شود.

اگر مجبور به عمل سزارین شده اید و اکنون از جای زخم باقی مانده از آن ناراحتید می توانید با روش های زیر سرعت درمان و از بین بردن آن را افزایش دهید. با گومگ همراه باشید.

 

روش های درمان سریع جای عمل سزارین

 

۱- قرص های مسکن

پس از انجام یک عمل سزارین طبیعی است که احساس درد داشته باشید. ممکن است تا دو هفته مجبور باشید این درد را تحمل کنید، هرچند هر روز از میزان درد آن کاسته می شود.

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۹ در مجله برزیلی Acta Paulista de Enfermagem منتشر شده است گزارش می دهد که درد سزارین تقریبا در همه افراید به یک شکل است. همه شرکت کنندگان در این آزمایش گزارش دادند که نشستن و ایستادنشان با درد همراه بوده است و ۷۵ درصد از آنها هنگام تلاش برای راه رفتن احساس درد کردند.

کاهش درد در مادران بسیار مهم است زیرا درد می تواند باعث اختلال در هورمون های مورد نیاز برای تولید شیر شود.

پزشکان برای از بین بردن درد اغلب داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن و داروهای مسکن تجویز می کنند که هر دوی آنها در هنگام تغذیه با شیر مادر ایمن هستند مشکلی برای آن ایجاد نمی کنند. برای مقابله با درد و بازکشت به زندگی عادی بهتر است در مورد مسکن های مصرفی با پزشک خود صحبت کنید.

همچنین دقت داشته باشید که از آسپرین یا قرص های حاوی آسپرین برای ۱۰ تا ۱۴ روز اول پس از جراحی اجتناب کنید، زیرا آسپرین می تواند لخته شدن خون را کاهش دهد.

 

۲- راه رفتن

به محض این که پزشکتان به شما  اجازه داد که از رختخواب بیرون بیاید، حتما این کار را انجام دهید و سعی کنید پیاده روی کنید. حتما دقت داشته باشید که این کار را با احتیاط انجام دهید و آرام آرام شروع کنید.

قدم زدن گردش با افزایش گردش خون باعث کاهش خطر ابتلا به لخته شدن خون می شود. همچنین به جلوگیری از عوارض جانبی معمولی سزارین مانند یبوست و نفخ شکم، کمک به عملکرد روده و افزایش توانایی بدن شما برای بهبودی، کمک می کند.

معمولا شروع راه رفتن با درد همراه است بسیار ناراحت کننده می باشد اما هرچه بیشتر راه بروید، احساس بهتری خواهید داشت.

از خانواده و دوستان بخواهید که برای شروع پیاده روی های کوتاه به شما کمک کنند و چند بار در روز این کار را انجام دهید. به هیچ عنوان مجبور نیستید پیاده روی طولانی داشته باشید. فقط راه رفتن در اطراف اتاق یا خانه کافی است.

 

۳- مراقب جای عمل جراحی باشید

جای عمل جراحی سزارین دارای بخیه ها و محل برش است که نیازمند توجه بسیار زیادی می باشد. این ناحیه تا زمانی که پزشک تشخیص دهد باید تحت مراقبت ویژه باشد تا از عفونت آن جلوگیری شود. در واقع مهم نیست که چه کارهایی می خواهید انجام دهید! باید همه را کنار بگذارید و به این بخش توجه کنید.

محل برش را به صورت روزانه با آب گرم و صابون بشویید و پوست خود را خشک کنید.

از لوسیون ها و پودرهای مختلف در این بخش استفاده نکنید و هرگز به آفتاب گرفتن، ماساژ و.. فکر نکنید. انجام این کارها خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهند.

این منطقه را تا می توانید خشک و دور از هرگونه آسیبی نگهداری کنید و اگر احساس گرما، قرمزی یا افزایش درد دارید، بلافاصله آن را به پزشک گزارش دهید.

 

۴- خواب و استراحت کافی

عمل سزارین یک جراحی عمده محسوب می شود که به استراحت کافی نیاز دارد. توصیه می شود که حداقل به مدت ۶ هفته استراحت کامل به بدنتان بدهید.

حداقل ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه داشته باشید، خواب باعث رشد بافتی می شود که به بهبود زخم کمک می کند. همچنین خواب کافی به کاهش سطح استرس کمک می کند و خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان را کاهش می دهد.

به غیر از خواب شبانه، در روز هم تا می توانید استراحت کنید و دراز بکشید. حتی در صورت امکان از دیگران بخواهید که برای مدتی از نوزاد مراقبت کنند تا شما استراحت کنید و بخوابید.

 

۵- مبارزه با یبوست توسط فیبر

بسیاری از مادران پس از زایمان، یبوست را تجربه می کنند. پس از انجام عمل سزارین چندین علت وجود دارد که شما به یبوست دچار شوید.

عمل سزارین به علت اینکه یک جراحی عمده محسوب می شود، شما را بیهوش می کنند و یکی از علل یبوست پس از زایمان همین است. همچنین استفاده از داروهای ضد درد، کم آبی بدن، آهن موجود در مکمل های قبل از زایمان و تضعیف عضلات لگن می توانند در یبوست پس از زایمان دخیل باشند.

برای کاهش یبوست، غذاهای حاوی فیبر بالا را در رژیم غذایی خود قرار دهید. تمامی فیبرهای موجود در میوه ها، سبزیجات، غلات و نان کامل سودمند هستند. همراه با غذاهای غنی از فیبر، مقدار زیادی آب بنوشید و سعی کنید تحرک داشته باشید.

 

۶- تغذیه خوب

تغذیه پس از عمل سزارین بسیار مهم است. در واقع غذای سالم همانند دارو به روند بهبودی کمک می کند. اگر فرزندتان را با شیر مادر تغذیه می کنید، اهمیت تغذیه حتی بیشتر هم می شود زیرا شیر مادر منبع اصلی تغذیه کودک شما است. باید غذاهایی که باعث می شوند کودک شما سالم تر  قوی تر شود را مصرف کنید.

خوردن غذاهای دارای خواص ضد التهابی برای کمک به کاهش درد و التهاب در بدن شما بسیار مهم است. غذاهای غنی از ویتامین C مانند انواع توت ها، کلم و کلم بروکلی را بیشتر مصرف کنید زیرا برای افزایش تولید کلاژن که پروتئینی است که به بهبود بافت کمک می کند، لازم هستند.

ماهی قزل آلا را فراموش نکنید، زیرا حاوی آمینو اسیدهایی است که پروتئین هایی را ایجاد می کنند که بافت را تشکیل می دهند. همچنین مصرف غذاهای حاوی آهن را بیشتر کنید، زیرا بعد از خونریزی بسیار موثر هستند.

 

۷- مایعات بیشتر

پس از زایمان، باید مصرف مایعات را افزایش دهید. نوشیدن مقدار زیادی مایعات می تواند جایگزین مایعاتی شود که در حین زایمان و شیردهی از دست داده و می دهید. همچنین مصرف مایعات به جلوگیری از یبوست کمک می کند.

نوشیدن آب نیز برای کمک به رفع خستگی ناشی از بیهوشی و داروها موثر است.

میزان مصرف مایعات شما در بیمارستان تحت نظارت قرار دارد، اما پس از ورود به خانه این خودتان هستید که باید آن را کنترل کنید.

همیشه مقداری آب را در کنار خود داشته باشید. نیازی نیست که یک لیوان آب را یکجا بنوشید. می توانید کم کم و در فواصل زمانی مختلف این کار را انجام دهید.

داغ ترین مطالب