تغذیه
۱۱ دلیل برای کاهش مصرف قند

غذاهایی که قند بالایی دارند میتوانند روی سطح انرژی بدن، وزن و میزان قند بدن شما تاثیرات مخرب باقی بگذارند. از این رو کاهش مصرف قند باید در زندگی هر فردی انجام شود.

کاهش مصرف قند همیشه به ما توصیه می شود اما دلایل این کاهش چیست و مضرف آن چه مضراتی برای ما دارد؟ بسیاری از مردم در طی روز مقدار زیادی غذاهای فست و فود و تنقلات مصرف می کنند از آنجا که بخش قابل توجهی از این مواد را قند ها تشکیل می دهند این امر سبب افزایش میزان کالری دریافتی می گردد.

در ایالات متحده آمریکا ۱۷% از کالری مصرفی افراد بزرگسال و ۱۴% از کل کالری مصرفی کودکان را مواد قندی تشکیل می دهد.

این در حالی است که بنا به نظر کارشناسان مواد قندی مصرفی افراد در طول روز باید کمتر ۱۰% باشد. مصرف زیاد قند سبب افزایش وزن و خطر ابتلا به دیابت را در افراد افزایش دهد در ادامه قصد داریم ۱۱ دلیل برای کاهش مصرف مواد قندی را بیان کنیم.

 

همچنین بخوانید:

 

۱- مصرف قند و شکر باعث چاقی می شود

نرخ چاقی و افزایش وزن در کل جهان هر روز در حال افزایش است، یکی از دلیل افزایش وزن مصرف بالای مواد قندی و نوشیدنی ها شیرین شده با شکر مصنوعی است.

آبمیوه ها و نوشیدنی های شیرین به دلیل داشتن فروکتوز (قند میوه) در مقایسه با گلوکز (قند ساده) میزان گرسنگی و میل  به غذا خوردن را در افراد افزایش می دهد، علاوه بر این مصرف بیش از حد فروکتوز باعث بالا رفتن مقاومت بدن در برابر لپتین می شود ( لپتین نوعی پورتئین است که توسط بافت چربی در بدن ساخته می شود و در خون آزاد می گردد و از راه های مختلف باعث کاهش اشتها و افزایش سوخت و ساز بدن می شود و در واقع مانع از چاقی بیش از حد در افراد می گردد)

به عبارت دیگر نوشیدنی های شیرین گرسنگی را در افراد افزایش میدهد که به دنبال آن میزان کالری روزانه در فرد بیشتر می گردد و این امر سبب افزایش وزن می شود.

همچنین طبق تحقیقاتی که صورت گرفته افرادی که مصرف نوشابه در آنها بالاست چاقی شکمی بیشتری دارند که این امر سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی در این اشخاص شده می شود.

 

۲- قند و شکر خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش میدهد

شواهد نشان داده است رژیم غذایی حاوی میزان بالای مواد قندی خطر ابتلا به چاقی، افزایش تری گلیسیرید و فشار خون و در نهایت بیماری های قلبی و عروقی می گردد. علاوه بر این ها مطالعات ثابت کرده است که مصرف نوشیدنی و مواد قندی با بیماری آرتریواسکلروزیس (انسداد شریانی) مرتبط است.

مطالعه روی بیش از ۳۰،۰۰۰ نفر نشان داده است که افرادی که میزان مصرف مواد قندی روزانه آنها ۲۱% بوده است ۳۸% بیشتر از افرادی که در روز فقط ۸% مواد قندی مصرف کرده اند به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا شده اند.

خوب است بدانید که مصرف تقریبا ۴۷۳ میلی لیتر نوشابه حاوی ۵۲ گرم شکر است، این میزان شکر ۱۰% از مصرف روزانه شما را تشکیل می دهد، این بدان معناست که مصرف یک قوطی نوشابه بیشتر از میزان مجاز مصرف قند و شکر روزانه شماست.

 

۳- مصرف قند و شکر سبب بروز جوش و آکنه می شود

غذاهای قندی سبب افزایش انسولین و قند خون می شود این امر ترشح هورمون آندروژن را افزایش میدهد که این موضوع سبب ایجاد جوش و آکنه های پوستی می شود. مطالعه بر روی ۲،۳۰۰ نوجوان نشان داده است افرادی که قند و شکر بیشتری مصرف می کنند ۳۰% بیشتر به آکنه های پوستی مبتلا می گردند. همچنین مطالعه بر روی جمعیت روستای که غذاهای سالم تر و سنتی تری مصرف میکند نشان داده که آکنه های پوستی در این آنان کمتر از جمعیت شهری دیده شده است.

 

۴- مصرف قند و شکر خطر ابتلا به دیابت را افزایش میدهد

در ۳۰ سال گذشته خطر ابتلا به دیابت دو برابر شده است و در این میان قند و شکر متهمان اصلی این خطر شناخته شده است. مصرف زیاد قند و شکر سبب افزایش مقاومت بدن در برابر انسولین می شود، این موضوع باعث افزایش سطح قند خون در بدن و احتمال بروز دیابت در افراد می گردد.

 

۵- مصرف قند و شکر احتمال  ابتلا به سرطان را افزایش میدهد

مطالعه بر روی ۴۳۰،۰۰۰ نفر نشان داده است که مصرف زیاد مواد قندی خطر ابتلا به سرطان مری و روده کوچک را در افراد افزایش می دهد.

همچنین محقیقان با مطالعه بر روی زنان دریافتند افرادی که بیش از پنج بار در هفته نوشیدنی های شیرین و شیرینی مصرف می کنند خطر ابتلا به سرطان آندومتر ۱٫۴۲ بیشتر از افرادی است که کمتر از سه بار در هفته شیرینی میخورند.

 

۶- قند و شکر احتمال بروز افسردگی را افزایش می دهد

مصرف بسیاری از غذاهای فرآوری شده، انواع کیک و شکلات های شیرین با احتمال بروز افسردگی را افزایش می دهد. محقیقان بر این باورند نوسانات قند خون سبب اختلال در تحرکات عصبی می شود و این امر بر سلامت روانی تاثیرات مخربی را بر جای می گذارد.

مطالعه بر روی ۸،۰۰۰ مرد در طی ۲۲ سال ثابت کرده است که مردانی که روزانه ۶۷ گرم یا بیشتر مواد قندی مصرف کرده اند ۲۳% احتمال افسردگی در آنها بیشتر از سایر افرادی که کمتر از این مقدار در طول روز مواد قندی مصرف کرده اند. همچنین مطالعه بر روی ۶۹،۰۰۰ زن نیز نتیجه ای مشابه را اعلام کرده است و افسرگی در زنانی که مواد شیرین کمتری میخورد به میزان قابل توجهی کمتر از افرادی است که قند و شیرینی زیادی مصرف می کنند.

 

۷- مصرف قند شکر باعث پیری پوست می شود

مصرف زیاد قند و شکر و مواد غذایی شیرین شده می تواند روند پیری پوست را تسریع بخشد، ترکیبات موجود در قند و شکر سبب آسیب رساندن به کلاژن می شود و از آن رو که کلاژن مسئول سفت نگاه داشتن پوست می باشد مصرف مواد قندی سبب می شود ظاهرتان چرکیده تر و پیرتر به نظر برسد، کاهش مصرف مواد ذکر شده باعث می شود چهره جوان تر و شاداب تری داشته باشید.

 

۸- مصرف قند و شکر طول عمر را کاهش میدهد

اگر چه پیر شدن سلول ها امری طبیعی است اما انتخاب غذایی ناسالم ومصرف مقادیر بالای قند سبب تسریع این روند می شود و نتیجه این امر سبب کاهش طول عمر در افراد می گردد.

مطالعه بر روی ۵،۳۰۹ فرد بزرگسال که به طور منظم نوشیدنی های شیرین مصرف کرده اند سبب شده که محقیقان نتیجه ذکر شده را تایید نمایید.

 

۹- قند و شکر شما را کسل میکند

علاوه بر خطرات و مضرات ذکر شده باید بدانید که قند و شکر و مواد غذایی شیرین شده به سرعت قند خون و میزان انسولین را افزایش می دهد و این موضوع باعث افزایش میزان انرژی شما می شود اما این امر موقت بوده و خیلی سریع همزمان با کاهش قند خون بدن سطح انرژی افراد نیز کاهش پیدا میکند، تغییرات در قند خون بدن سبب نوسنات شدید در میزان انرژی افراد دارد.

برای حفظ سطح انرژی خود بهتر است یک عدد سیب یا مقداری بادام بی نمک را انتخاب کنید، این مواد باعث می شود سطح انرژی پایدار تر و طولانی تری داشته باشید.

 

۱۰- مصرف قند و شکر کبدتان را چرب میکند

مصرف زیاد فروکتوز با افزایش خطر ابتلا به کبد چرب در ارتباط است، برخلاف گلوکز و دیگر قندها که توسط بسیاری از سلول های بدن جذب و دفع می شود فروکتوز تقریبا به طور کامل در کبد شکسته می شود، فروکتوز در کبد به انرژی تبدیل می شود و به صورت گلیکوژن ذخیره می شود در نهایت مقدار زیاد گلیکوژن به چربی تبدیل می شود و این وضعیت باعث ایجاد چربی در بدن و کبد می شود.

یک مطالعه بر روی ۵،۹۰۰ نفر بزرگسال نشان داده است افرادی که میزان مصرف قند و شکر در آنها زیاد است ۵۶% بیشتر از سایرین به کبد چرب مبتلا شده اند.

 

۱۱- از دیگر دلایل کاهش مصرف قند و شکر

مضررات مصرف قند و شکر به همینجا ختم نمی شود و علاوه بر خطرات ذکر شده تحقیقات نشان داده مصرف بالای این مواد باعث مشکلات زیر نیز می شود:

  • افزایش آسیب به کلیه ها: داشتن قند خون بالا خطر ابتلا به بیماری های کلیوی را افزایش می دهد.
  • آسیب رساندن به سلامت دهان و دندان: خوردن مواد قندی سبب تغذیه باکتری های موجود بر روی سطح دندان می شود و این موضوع با آزاد سازی تولیدات اسیدی در دهان و پوسیدگی دندان همراه می شود.
  • افزایش خطر ابتلا به نقرس: نقرس یک بیماری التهابی است که باعث درد مفاصل می شود مصرف قند باعث افزایش اسید اوریک در خون می شود و ابتلا به نقرس را افزایش می دهد.
  • کاهش حافظه: رژیم های غذایی با قند بالا منجر به اختلال حافظه و افزایش ابتلا به زوال عقل می گردد.

داغ ترین مطالب