اهمیت اطلاع از دور کمر در این است که می تواند معیاری برای چاقی و لاغری باشد. البته شاید بسیاری از ما دقیقا ندانیم که دور کمر کجاست و باید آن را از چه نقطه ای اندازه گیری کنیم. به همین دلیل اگر اشتباهی در این زمینه صورت گیرد، ممکن است در تشخیص چاقی و لاغری خود دچار خطا شوید. اندازه گیری دور کمر فقط برای تشخیص چاقی و لاغری افراد کاربرد ندارد و می تواند میزان سلامت شما را هم تا حدی تعیین کند. در این مقاله با گومگ همراه باشید تا موضوع را دقیق تر بررسی کنیم.

توجه به این نکته ضروری است که دور کمر متناسب در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد، اما به طور کلی می تواند اینگونه گفت که اگر دور کمر زنان بیش از ۸۸.۹ سانتی متر و دور کمر مردان بیش از ۱۰۱.۶ سانتی متر باشد، در گروه خطر بیماری های قلبی، دیابت نوع ۲ و فشار خون بالا قرار دارند. به این ترتیب، اندازه دور کمر افراد باید کمتر از این مقادیر باشد تا سالم در نظر گرفته شوند.

توجه:

دقت داشته باشید که اندازه دور کمر می تواند بسته به ژنتیک، استخوان بندی و سبک زندگی افراد، متغیر باشد و داشتن دور کمری کوچکتر یا بزرگتر از مقادی ذکر شده الزاما به معنی ناسالم بودن شما نیست.

آنچه در ادامه خواهید خواند:


دور کمر کجاست و بهترین اندازه آن چقدر است؟

دور کمر کجاست و چگونه اندازه گیری می شود؟

اندازه گیری دور کمر کار سختی نیست و فقط کافیست بدانید که دقیقا دور کمر کجاست و سپس با یک متر نواری آن را اندازه گیری نمایید. برای داشتن یک اندازه دقیق می توانید از مراحل زیر پیروی کنید:

  • لباس هایی که دور کمر شما را پوشانده اند از تن خارج کنید و اجازه بدهید متر کاملا با پوستتان برخورد کند تا احتمال هرگونه خطایی را از بین ببرید.
  • دور کمر شما در انتهای قفسه سینه و بالای استخوان لگن است و باید دور تا دور آن را اندازه گیری کنید. (به تصویر بالا نگاه کنید)
  • یک بازدم معمولی انجام دهید و متر را دور کمر خود بپیچید. متر را نه آنقدر محکم بگیرید که کمرتان کوچکتر اندازه گیری شود و نه آنقدر شل بگیرید که بیفتد. همچنین باید متر را موازی با سطح زمین بگیرید.

اندازه دور کمر من کم است یا زیاد؟

برای تشخیص اینکه دور کمر شما متناسب است یا خیر، باید با پزشک مشورت کنید. زیرا اندازه این بخش از بدن می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. به عنوان مثال، افرادی که قد بلندی دارند با افراد کوتاه قد متفاوت هستند و ممکن است دور کمر یکسانی نداشته باشند. بنابراین برای تشخیص اینکه دور کمرتان اندازه ایده آلی دارد یا خیر باید به پزشک مراجعه کنید.

دور کمر و اطلاعاتی که درباره سلامتی به شما می دهد

دور کمر کجاست و بهترین اندازه آن چقدر است؟

برای اینکه سلامت کلی بدن و تناسب اندام را تعیین کنیم، به سه عامل اندازه دور کمر، نسبت اندازه دور کمر به دور لگن و شاخص توده بدنی (BMI) نیاز داریم.

شاخص توده بدنی یا BMI برای اندازه گیری تقریبی چربی بدن به کار میرود. اگر به دریافت اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید، این مقاله را مطالعه کنید: شاخص توده بدنی یا BMI چیست؟ نحوه محاسبه آن در بزرگسالان و کودکان چگونه است؟

نسبت اندازه دور کمر به دور لگن نیز برای تشخیص مقدار چربی های ذخیره شده در ران، لگن و باسن مورد استفاده قرار می گیرد. محاسبه این نسبت مقداری پیچیده تر از شاخص توده بدنی است و باید محیط لگن و کمر خود را محاسبه کرده و اندازه دور کمر بر اندازه دور لگن تقسیم نمایید. اگر نسبت دور کمر به دور لگن در زنان بیش از ۰.۸۵ و در مردان بیش ار ۰.۹ باشد، در معرض بیماری های مرتبط با اضافه وزن مانند دیابت نوع دو هستند.

نکته:

نسبت اندازه دور کمر به دور لگن، معیار دقیق تری برای تشخیص سلامت بدن نسبت به BMI است. دلیل این امر آن است که در شاخص توده بدنی صرفا مقدار تقریبی چربی مشخص می شود اما در نسبت اندازه دور کمر به دور لگن نسبت های قسمت میانی بدن را مشخص می کند.

۱. بیماری های قلبی

شاید عجیب به نظر برسد اما از هر چهار مرگی که در آمریکا رخ می دهد، یک مورد به دلیل ابتلا به بیماری های قلبی است. همانطور که توصیح دادیم، اندازه دور کمر و شاخص توده بدنی می توانند نشان دهنده در معرض خطر بودن افراد باشند. عوامل دیگری که در ابتلا به بیماری های قلبی موثر هستند عبارتند از:

  • چاقی و دیابت
  • مصرف الکل
  • عدم تحرک کافی
  • کمبود مواد مغذی

البته دور کمر افراد می تواند نشانگر خطر ابتلا به بیماری های دیگری مانند فشار خون بالا، سندروم متابولیک و کلسترول بالا نیز باشد. تمام این موارد می توانند زمینه ساز ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی باشند.

دور کمر کجاست و بهترین اندازه آن چقدر است؟

۲. سکته مغزی

تحقیقات نشان می دهند مردانی که در ناحیه شکم چاق هستند، یعنی هم دور کمر و هم نسبت دور کمر به دور لگن بالایی دارند، بیش از دیگران در معرض خطر سکته مغزی قرار می گیرند. همچنین داشتن شاخص توده بدنی بالا نیز می تواند زنان و مردان را به یک اندازه در خطر این نوع سکته قرار دهد.

سکته مغزی می تواند به دلایل دیگری مانند موارد زیر نیز رخ دهد:

  • چاقی
  • بیماری های عروقی
  • استعمال سیگار
  • رژیم غذایی نامناسب و ورزش نکردن
  • فیبریلاسیون دهلیزی

۳. دیابت

ابتلا به دیابت می تواند دلایل متعددی داشته باشد که افزایش سن یکی از اصلی ترین دلایل آن است. همچنین اندازه دور کمر نیز می تواند از دلایل ابتلا به این بیماری باشد. برخی از دیگر عوامل ابتلا به دیابت عبارتند از:

  • دیابت بارداری
  • چاقی
  • سابقه دیابت خانوادگی
  • نژاد
  • کلسترول و تریگلیسرید بالا
  • فشار خون بالا
  • مصرف داروهای خاص
  • استرس
  • استعمال سیگار
دور کمر کجاست و بهترین اندازه آن چقدر است؟

۴. التهاب

بیماری های بسیاری وجود دارند که التهاب می تواند با آن ها مرتبط باشد. برخی از مهم ترین بیماری ها عبارتند از:

تحقیقات نشان داده است که هرچقدر دور کمر افراد بیشتر باشد، احتمال بروز التهاب در آن ها افزایش می یابد. از دیگر عوامل التهاب عبارتند از:

  • بیماری لثه
  • کلسترول بالا
  • کم خوابیدن
  • تغذیه نامناسب
  • استرس

۵. ارتباط دور کمر با خطر مرگ

طبق تحقیقات انجام شده مشخص شده است که امید به زندگی در افرادی با دور کمر زیاد، پایینتر از دیگران است. در واقع میزان مرگ و میر در این افراد به دلیل بروز بیماری های مختلف بیشتر می شود.

نوع شکل کمر

دور کمر کجاست و بهترین اندازه آن چقدر است؟

کمر هم مانند برخی از دیگر بخش های بدن دارای اشکال مختلفی است. به عنوان مثال، چربی درافرادی که «کمر گلابی شکل» دارند بیشتر در ناحیه لگن جمع می شود اما در افرادی که «کمر سیب شکل» دارند، بیشتر چربی ها در ناحیه شکم و وسط بدن تجمع می یابد. نکته حائز اهمیت در این باره آن است که نوع شکل کمر افراد به ژنتیک آن ها وابسته است و تغییر آن تقریبا غیر ممکن است. البته می توان چربی ها را کاهش داده و حتی از بین برد، اما شکل بدن را نمی توان تغییر داد.

کاهش سایز دور کمر

اکنون که متوجه شدیم دور کمر کجاست و چگونه می توان اندازه آن را مشخص کرد، بهتر است نگاهی گذرا به روش های کاهش اندازه آن بیندازیم. البته نمی توان با روش های طبیعی، چربی های بدن را به صورت موضعی از بین برد و باید برای چربی سوزی کل بدن تلاش کنید. در هر صورت، پیشنهاد می کنیم روش های زیر را امتحان کنید:

  • احتمالا با این مورد آشنایی کامل دارید! دویدن. سعی کنید ۳۰ دقیقه در روز و ۵ روز در هفته را بدوید. اگر انجام این کار برایتان دشوار است، پیشنهاد می کنیم از این برنامه تمرینی دویدن استفاده کنید: برنامه دویدن مبتدیان ۴ هفته ای
  • اگر ورزش می کنید، بهتر است شدت تمرینات خود را افزایش دهید تا ضربان قلبتان بالا برود. تمرینات هوازی یا تمرینات بدنسازی مناسب برای چربی سوزی و لاغری گزینه های مناسبی هستند. می توانید به این بخش از گومگ مراجعه کنید تا برنامه تمرینی هایی از این دست را مشاهده نمایید: برنامه بدنسازی لاغری
  • به مقدار کافی آب بنوشید. سعی کنید تا حد امکان از جایگزین های آن، مانند نوشابه و… استفاده نکنید. این نوشیدنی ها کالری بالایی دارند و باعث افزایش دور کمر شما می شوند.
  • حجم غذاهای مصرفی خود را اندازه گیری کنید. اینکه باید از مواد غذایی سالم و کم کالری استفاده کنید طبیعی است، اما در صورتی که همین مواد غذایی را هم بیش از اندازه بخورید، باعث افزایش کالری دریافتی می شوید و نتیجه ای نخواهید گرفت.
  • تغذیه سالم و مناسبی داشته باشید. از مصرف غذاهای آماده و فست فود پرهیز کرده و آن ها را با میوه و سبزیجات جایگزین کنید.

منبع: healthline