آغاز سال نو می تواند فرصت مناسبی برای تغییر در سبک زندگی و شروع یک فعالیت مفید باشد. همانطور که می دانید ورزش کردن فواید زیادی از جمله تناسب اندام، پیشگیری از بیماری ها، کنترل و مدیریت استرس و… را به همراه دارد. یکی از توصیه های مهم ما به شما همراهان گومگ این است که اجازه ندهید تعطیلات، شما را از اهداف مهم و رسیدن به تناسب اندام دور کند. به یاد داشته باشید که تعطیلات نوروزی به معنای استراحت کردن نیست؛ بلکه فرصتی است که در آن می توانید روزهای شادتر، فعال تر و مفید تری را سپری کنید. در این مقاله تصمیم داریم شما را با فواید و ضرورت ورزش در تعطیلات نوروز و نیز روش هایی برای انجام دادن این کار آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

ورزش در تعطیلات عید نوروز ؛ چرا و چگونه روی فرم بمانیم؟

چرا باید در تعطیلات نوروز ورزش کنیم؟

ورزش کمک می کند تا کالری اضافه ای را که در تعطیلات نوروز دریافت می کنید بسوزانید

معمولا در این ایام افراد توجه کمتری به رژیم غذایی خود دارند. اگر شما هم از این گروه افراد هستید که در مهمانی ها و در جوار دوستان و عزیزانتان شیرینی، آجیل های نوروزی و غذای اضافه مصرف می کنید، باید بدانید که تنها نیستید و این موضوع بسیار فراگیر است. انجام فعالیت های فیزیکی و ورزش می تواند به شما کمک کند تا کالری های اضافه دریافتی را بسوزانید و از افزایش وزن جلوگیری کنید.

برای کالری سوزی بیشتر می توانید از مطالب زیر هم کمک بگیرید:
بیشترین کالری سوزی مربوط به چه ورزش هایی است؟
چگونه به سرعت کالری بسوزانیم؟

ورزش کمک می کند استرس خود را مدیریت کنید

سفر رفتن، مهمانی رفتن یا پذیرایی از مهمان ها می تواند باعث افزایش استرس در افراد شود. نتایج یک تحقیق نیز ثابت کرده است که افراد معمولا در ایام تعطیلات سال نو استرس را تجربه می کنند و این موضوع در زنان بیشتر از مردان دیده می شود. ورزش به شما کمک می کند تا بتوانید این شرایط را مدیریت کرده و استرس خود را کاهش دهید.

اگر به کنترل بیشتر استرس علاقه مند هستید، پیشنهاد می کنیم این مطلب را از دست ندهید: با بکارگیری این روش های ساده استرس و اضطراب خود را مدیریت کنید
ورزش در تعطیلات عید نوروز ؛ چرا و چگونه روی فرم بمانیم؟

شروع ورزش باعث بهبود سبک زندگی می شود

اگر ورزشکار حرفه ای هستید و در طول سال به انجام فعالیت های ورزشی می پردازید، توقف دو هفته ای ورزش می تواند شما را از رسیدن به اهدافتان دور کند. ممکن است که ورزش کردن در این ایام کمی سخت به نظر برسد، اما اجازه ندهید این مسئله شما را از زندگی سالمتان دور کند. عمچنین اگر اهل ورزش حرفه ای نیستید، آغاز سال جدید می تواند بهانه خوبی برای شما باشد تا بتوانید سبک زندگی خود را تغییر داده و زندگی سالم تری را آغاز کنید.

در همین رابطه بخوانید: چرا باید ورزش کنیم؟ با ۱۳ فایده ورزش آشنا شوید

ورزش شما را از بی حوصلگی دور می کند

تعطیلات نوروزی می تواند برای عده ای از افراد کسالت آور و همراه با بی حوصلگی باشد. اگر تعطلات خود را با خوابیدن، فیلم دیدن یا غذا خوردن سپری می کنید، به شما پیشنهاد می کنیم با افزودن ورزش و فعالیت به این روزها، نشاط بیشتری را تجربه کنید.

مقاله مرتبط: فقط ۱ ساعت ورزش در هفته می تواند از افسردگی جلوگیری کند
ورزش در تعطیلات عید نوروز ؛ چرا و چگونه روی فرم بمانیم؟

ورزش به شما کمک می کند انرژی بیشتری داشته باشید

انجام حرکات ورزشی باعث افزایش اکسیژن، افزایش خون رسانی و در نتیجه افزایش انرژی می شود. تحقیقات نشان داده است که معمولا افراد در طول ایام تعطیلات احساس خستگی می کنند. ورزش کردن به شما کمک می کند تا سطح انرژی خود را افزایش داده و از تعطیلات نوروزی لذت بیشتری ببرید.

اگر به افزایش انرژی خود اهمیت می دهید، این مطلب را از دست ندهید: ۹ خوراکی که انرژی شما را به سرعت افزایش می دهند

ورزش به کاهش اضطراب و افسردگی کمک می کند

تعطیلات نوروزی و آغاز سال نو ممکن است برای همه شادی آور نباشد. برای کسانی که در طول سال عزیزان خود را از دست داده اند و باید سال نو را به تنهایی سپری کنند، فرا رسیدن این ایام تجربه دردناکی است. انجام فعالیت ورزشی می تواند به کاهش این احساسات منفی کمک کند.

ورزش در تعطیلات عید نوروز ؛ چرا و چگونه روی فرم بمانیم؟

چگونه در تعطیلات نوروزی ورزش کنیم؟

  • پیاده روی یا دویدن: پیاده روی صبحگاهی در ایام تعطیل و یا در هنگام سفر به راحتی قابل انجام است. علاوه بر این، پیاده روی به شما کمک می کند از مناظر بهاری و چشم اندازهای زیبا لذت بیشتری ببرید و مکان های جدید را کشف کنید. اگر ورزشکار مبتدی هستید، پیاده روی را امتحان کنید و اگر ورزشکار حرفه ای هستید می توانید یک برنامه تمرینی برای دویدن انتخاب کنید.
  • دوچرخه سواری کنید: دوچرخه سواری یک فعالیت هوازی لذت بخش و مفید است که می تواند به شما کمک کند فعال تر و سالم تر باشید.

علاوه بر این ها به شما پیشنهاد می کنیم برای افزایش فعالیت فیزیکی در ایام عید نوروز با دوستان خود بیرون از خانه قرار بگذارید. قدم زدن و پیاده روی در پارک می تواند یکی دیگر از راه های فعال تر شدن باشد.

کوهنوردی، یوگا، شنا و ورزش های دسته جمعی نیز می توانند گزینه های مناسبی باشند. این فعالیت ها علاوه بر این که به شما کمک می کنند تا سلامت خود را افزایش دهید فرصت مناسبی برای گذراندن وقت با دوستان و خانواده می باشند.

از جمله پیشنهادات دیگر گومگ برای شما این است که با خانواده یا دوستان خود به باشگاه های ورزشی بروید و با انجام ورزش های گروهی مانند فوتبال، والیبال و بسکتبال از کنار هم بودن لذت ببرید.

ورزش در تعطیلات عید نوروز ؛ چرا و چگونه روی فرم بمانیم؟

چگونه می توانیم در تعطیلات نوروزی به باشگاه برویم؟

برای رفتن به باشگاه در ایام نوروز بهتر است به یکی از باشگاه های نزدیک به محل زندگی خود مراجعه کنید یا با آن ها تماس بگیرید و از شرایط عضویت و ساعات کاری آن ها مطلع شوید. برخی از باشگاه نیز برای این ایام تخفیفات و شرایط ویژه ای را در نظر می گیرند که می توانید از آن ها استفاده کنید.

اگر تصمیم دارید در تعطیلات نوروز به باشگاه بروید، پیشنهاد می کنیم به صفحه برنامه بدنسازی نگاهی بیاندازید. ما دراین صفحه تعداد زیادی برنامه تمرینی متناسب با شرایط و اهداف مختلف را منتشر کرده ایم.
ورزش در تعطیلات عید نوروز ؛ چرا و چگونه روی فرم بمانیم؟

ورزش در مسافرت

اگر قصد سفر در ایام نوروز را دارید جای نگرانی نیست. برای انجام فعالیت ورزشی در سفر می توانید از حرکات کششی استفاده کنید. همچنین می توانید با دانلود برنامه تمرینی های با وزن بدن که نیازی به وسایل خاصی ندارند، در طی سفر نیز به فعالیت های ورزشی بپردازید.

در همین رابطه ببینید:
برنامه بدنسازی در خانه با وزن بدن
برنامه بدنسازی فقط با دمبل حرفه ای برای تمرین در خانه
برنامه بدنسازی در خانه با کتل بل مبتدی ۴ روز در هفته
برنامه بدنسازی عضله سازی با دمبل ۴ روز در هفته

همچنین توصیه می کنیم در هنگام آغاز سفر برخی از وسایل مهم ورزشی که می توانند انگیزه شما را برای ورزش افزایش دهند با خود به همراه داشته باشید. این وسایل عبارتند از:

  • کفش ورزشی یا کفش مناسب برای پیاده روی
  • کش پیلاتس
  • راکت بدمینتون
  • مایو و لباس شنا
  • طناب

این ها از جمله وسایل سبک و راحتی هستند که می توانید در طی سفر همراه خود داشته باشید.

تعطیلات نوروزی می تواند یک زمان بسیار لذت بخش و جادویی برای انجام کارهای جا مانده، تجربه های جدید و لذت بخش باشد. فعالیت های تمرینی و ورزشی در این ایام می تواند به کاهش وزن و جلوگیری از چاقی، کاهش استرس، افزایش انرژی و بهبود افسردگی کمک نماید.

امیدواریم تعطیلات لذت بخش و شادی را سپری کنید.