ایمپلنت دندان ؛ نحوه انجام، مزایا و خطرات کاشت دندان

ایمپلنت دندان؛ نحوه انجام، مزایا و خطرات

با وجود پیشرفت هایی که در مراقبت از دندان صورت گرفته، هنوز هم میلیون ها انسان دندان های خود را از دست می دهند که عمده ترین دلایل این اتفاق، پوسیدگی دندان، پیوره یا آسیب دیدگی هستند. برای سال های متمادی تنها گزینه های درمانی موجود برای حل مشکل افرادی که دندان های خود را از دست داده بودند، پل و پروتز دندان بود. اما خوشبختانه امروزه ایمپلنت دندان یا کاشت دندان در دسترس است و روش مطمئن تری به شمار می رود.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان در واقع جایگزین کردن ریشه های دندان می باشد. ایمپلنت ها پایه ای محکم برای دندان های جایگزین ثابت (دائمی) یا قابل جابجایی ایجاد می کنند که همچون دندان های طبیعی شما ساخته شده اند.

مزایای ایمپلنت دندان

مزایای بسیاری را می توان بری ایمپلنت دندان نام برد. برخی از مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • زیبایی: دندان های ایمپلنت شده شبیه به دندان های شما به نظر می رسند و احساس می شوند. همچنین از آنجا که به استخوان متصل می شوند، دائمی هستند. تمام این موارد به ارتقاء زیبایی فک و دهان شما می انجامند.
  • بهبود تکلم: اگر به جای ایمپلنت از پروتزهای دندانی ضعیف استفاده کنید، پس از مدتی متوجه می شوید که به آسانی در دهان حرکت می کنند و حتی گاهی از دهانتان خارج می شوند. به همین علت می توانند باعث اختلال در تکلم شما شوند. ایمپلنت دندان به شما این امکان را می دهد تا بدون نگرانی از لغزش دندان هایتان صحبت کنید.
  • احساس آرامش و راحتی: از آنجا که این دندان ها به بخشی از بدن شما تبدیل می شوند، نیازی نیست که دائما به آن ها فکر کنید و نگران جابجایی و تعویضشان باشید.
  • تغذیه آسان تر: کشیدن دندان می تواند جویدن غذا را مشکل کند. ایمپلنت مانند دندان های شما عمل می کنند و به شما این امکان را می دهند تا مواد غذایی مورد علاقه خود را با اطمینان و بدون درد بخورید.
  • افزایش اعتماد به نفس: کاشت دندان می تواند لبخند طبیعی را به شما بازگرداند و کمک کند احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید. در نتیجه، اعتماد به نفس خود را مجددا به دست خواهید آورد.
  • بهبود سلامت دهان: عمل کاشت دندان نیازی به کاهش دندان های دیگر ندارد و به همین دلیل تغییری در دندان های مجاور ایجاد نمی کند. همچنین باعث کاهش سرایت خرابی و عفونت به دندان های دیگر می شود و به سلامت دهان و دندان ها کمک فراوانی می کند.
  • دوام ایمپلنت: ایمپلنت بسیار بادوام بوده و تا سال ها بدون هیچ مشکلی باقی می ماند. همچنین با مراقبت خوب، بسیاری از آن ها در تمام طول عمر دوام می آورند.
ایمپلنت دندان ؛ نحوه انجام، مزایا و خطرات کاشت دندان

میزان موفقیت ایمپلنت چقدر است؟

میزان موفقیت در عمل کاشت دندان، بسته به موقعیت مکانی دندان در فک، متفاوت است. اما به طور کلی، کاشت دندان تا میزان ۹۸٪ موفقیت آمیز بوده و تنها درصد کمی ناموفق هستند. با انجام مراقبت مناسب (به انتهای مطلب مراجعه کنید)، ایمپلنت می تواند تا پایان عمر بدون مشکل دوام بیاورد.

آیا ایمپلنت دندان برای همه مناسب است؟

معمولا هر کسی که به اندازه کافی به دندان هایش رسیدگی کرده باشد و دارای یک سری شرایط عادی باشد، می تواند کاشت دندان را انجام دهد.

افراد باید لثه سالم و استخوان کافی برای نگه داشتن ایمپلنت را داشته باشند. همچنین باید به بهداشت دهان و دندان و ویزیت های منظم دندانپزشکی متعهد باشند. افراد سیگاری، مبتلایان به اختلالات مزمن کنترل نشده مانند دیابت یا بیماری قلبی، یا بیمارانی که تحت پرتونگاری در ناحیه سر و گردن قرار گرفته اند، باید قبل از انجام ایمپلنت مورد معاینه قرار گیرند.

نحوه انجام ایمپلنت دندان

اولین قدم در فرآیند کاشت دندان، هماهنگی و تهیه یک برنامه اختصاصی از توسط جراح دندانپزشک است. در این مرحه که پس از انجام معاینات و تایید بی خطر بودن ایمپلنت برای شما، صورت می گیرد، پزشک مشخص می کند که پروسه باید به چه شکلی طی شود.

در مرحله بعد، ایمپلنت ریشه دندان که یک قطعه کوچک از تیتانیوم است، در سوکت استخوان دندانی که کشیده شده است قرار می گیرد. سپس وقفه ای ایجاد می شود تا استخوان فک بهبود یابد و در اطراف تیتانیوم کاشته شده رشد کند. روند بهبودی می تواند از ۶ تا ۱۲ هفته طول بکشد.

پس از اتصال ایمپلنت به استخوان فک، یک اتصال دهنده کوچک به نام  Abutment به آن وصل می شود تا امکان نگه داشتن دندان فراهم شود. سپس دندانپزشک شما با توجه به الگوی دندان هایتان، دندان (های) جدید را می سازد و در مرحله بعدی تاج دندان را در سطح دندان قرار می دهد.

در نهایت، دندانپزشک شما سعی می کند رنگ دندان های جدیدتان را به رنگ طبیعی دندان هایتان نزدیک کند. از آنجا که ایمپلنت در داخل استخوان فک قرار دارد، دندان های جایگزین دقیقاً مانند دندان های طبیعی شما به نظر می رسند و احساس و عملکرد کاملا مشابهی دارند.

ایمپلنت دندان ؛ نحوه انجام، مزایا و خطرات کاشت دندان

ایمپلنت چقدر دردناک است؟

بیشتر افرادی که کاشت دندان را تجربه کرده اند می گویند که ناراحتی بسیار کمی در این عمل وجود دارد. در طول عمل می توان از بی حسی موضعی استفاده کرد و بیشتر بیماران گزارش می کنند که ایمپلنت نسبت به کشیدن دندان درد کمتری دارد.

اگر بعد از کاشت دندان، درد خفیفی وجود داشته باشد، می توان با تجویز پزشک از داروهای مسکن استفاده کرد.

چگونه می توان از ایمپلنت دندان مراقبت کرد؟

دندان های کاشته شده به اندازه دندان های طبیعی نیاز به رسیدگی دارند و نباید مراقبت هایی مانند مسواک زدن، نخ دندان، شستشو با دهانشویه ضد باکتری و معاینات منظم را کنار گذاشت.


منبع: webmd

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.