تاثیر ورزش در جلوگیری به ابتلا به بیماری های مربوط به استخوان

تاثیر ورزش بر سلامت استخوان {دکترهای ارتوپد در این باره چه می گویند؟}

اکثر ما از فواید بیشمار ورزش و تحرک برای افزایش قدرت و استقامت، کاهش ریسک سکته قلبی و مغزی و جلوگیری و درمان چاقی مطلع هستیم. اما آنچه شاید به اندازه کافی به آن پرداخته نشده، تاثیر ورزش در سلامت استخوان و جلوگیری از دچار شدن به مشکلات استخوان است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مطلب کمی روی این موضوع تمرکز کنیم. با ما همراه باشید.

تاثیر ورزش در جلوگیری به ابتلا به بیماری های مربوط به استخوان

تاثیر ورزش در جلوگیری به ابتلا به بیماری های مربوط به استخوان

عدم تحرک کافی، باعث تحلیل رفتن و آسیب به استخوان‌ها می‌شود. همچنین فرایند پیری و بسیاری از داروهای مورد استفاده هم به مرور زمان باعث ضعیف و شکننده‌تر شدن استخوان‌ها خواهند شد؛ مجموعه ای از مشکلات استخوان که با اصطلاح پوکی استخوان شناخته می‌شوند. 

تحلیل عضلانی هم بر این مشکلات اضافه شده و به این ترتیب فشار بیش از حد وارد شده به استخوان ها باعث درد و شکستگی و در بسیاری موارد لزوم مراجعه به دکتر متخصص ارتوپد می‌شود.

تاثیر ورزش بر استخوان‌ها را می‌توان به تاثیری که روی عضلات دارد تشبیه کرد. ورزش کردن باعث قوی تر شدن استخوان‌ها می‌شود. در دوران کودکی و نوجوانی، ورزش منظم به افزایش قدرت استخوان‌های ما کمک کرده و در دوران پیری هم باعث مستحکم‌تر شدن آن‌ها می‌شود. 

زمانی که شما مرتب ورزش می‌کنید، بدن شما برای پاسخ به این فشار بافت استخوانی بیشتر و قوی‌تری را تولید می‌کند. یکی دیگر از مزایای اصلی ورزش کردن برای جلوگیری از مشکلات استخوان، بهبود وضعیت کلی تعادل بدن است که به خصوص در سنین بالاتر فاکتور بسیار مهمی برای تضمین سلامت استخوان‌ها خواهد بود.

ورزش های مناسب برای سلامت استخوان

ورزش‌ها و تمارین بسیار متنوعی وجود دارند که هر یک دارای مزایای مخصوص به خودشان هستند. اما از دیدگاه یک دکتر متخصص ارتوپد، دو نوع ورزش در حفظ سلامت استخوان نقش موثرتری ایفا خواهند کرد:

  • حرکت برخلاف جاذبه زمین
  • ورزش‌های قدرتی

این به معنای ناکارآمد بودن تمارین و ورزش‎هایی مثل یوگا یا شنا نیست، اما این ورزش‌ها بیشتر به حفظ تعادل و انعطاف‌پذیری بدن کمک کرده و نقش چندانی در افزایش چگالی استخوان‌ها نخواهند داشت. البته نا‌گفته نماند که در صورتی که به دلایلی مانند دچار بودن به آرتروز قادر به انجام ورزش‌های قدرتی و خلاف جاذبه نیستید، این ورزش‎ها می‌توانند انتخاب مناسبی برای شما باشند.

حرکت برخلاف جاذبه زمین

دسته اول شامل حرکاتی است که برای انجام دادن آن‌ها باید بر نیروی جاذبه زمین غلبه کنید. زمانی که پاهای شما وزن بدن‌تان را تحمل می‌کنند، باعث می‌شوند تا استخوان‌های شما برای تحمل بهتر این فشار و در پاسخ به آن قوی‌تر و سالم‌تر شوند. نمونه‌هایی از ورزش های مناسب برای سلامت استخوان که در این دسته قرار می‌گیرند عبارتند از:

  • راه‌پیمایی و کوه‌نوردی
  • دویدن
  • رقص
  • پرش از روی طناب
  • تنیس، بدمینتون، پینگ‌پونگ
  • ورزش‌های تیمی مثل فوتبال، بسکتبال و والیبال

هر چه فعالیت انجام شده شدیدتر باشد (به عنوان مثال دو یا کوه‌نوردی)، فشار بیشتری هم به استخوان‌ها وارد شده و فعالیت انجام شده تاثیر بیشتری بر سلامت استخوان خواهد داشت. اما نکته قابل توجه این است که در صورتی که از قبل دچار مشکلات استخوان یا آسیب دیدگی شده‌اید، باید در این زمینه بسیار محتاط باشید و فعالیت‌های شدیدتر را تنها با صلاحدید دکتر متخصص ارتوپد انجام دهید.

ورزش های قدرتی

در ورزش‌های قدرتی عضلات برای انجام کار بیشتر یا شدیدتر تحت فشار قرار می‌گیرند، فشاری که در نهایت منجر به افزایش قدرت آن‌ها خواهد شد. گرچه در ورزش‌های قدرتی تمرکز اصلی روی تقویت عضلات است، اما خواه‌نا‌خواه، فشار روی استخوان‌ها هم وارد شده و به همین دلیل ورزش‌های قدرتی قابلیت استخوان‌سازی هم دارند.

ورزش‌های قدرتی شامل تمرین با وزنه و حرکاتی مانند شنا و تمرین با وزن خود بدن هستند. یک قانون کلی در ورزش‌های قدرتی برای حفظ و افزایش سلامت استخوان این است که هر گروه عضلانی را دست کم دو بار در هفته تمرین دهید و بین جلسات تمرین‌های قدرتی، یک روز کامل استراحت داشته باشید.

برای سلامت استخوان چه بخوریم؟

همانطور که اشاره شد شما با ورزش کردن، در واقع استخوان‌های‌تان را تحت فشار قرار داده و آن‌ها را مجبور به تولید بافت استخوانی بیشتر می‌کنید. برای این که بدن شما قادر به انجام این کار باشد، به منابع غذایی غنی از کلسیم و ویتامین D نیاز خواهد داشت.

منابع اصلی کلسیم و ویتامین D عبارتند از:

  • لبنیات
  • اسفناج
  • بامیه
  • سویا
  • ماهی سالمون و تون
  • زرده تخم مرغ

معمولا بهترین منبع برای کلسیم لبنیات و غنی‌ترین منبع برای ویتامین D ماهی در نظر گرفته می‌شود. به همین دلیل گنجاندن این موارد در رژیم غذایی افراد به شدت توسط متخصصین مربوطه توصیه می‌شود.

سلامت استخوان

چگونه از ابتلا به بیماری های مربوط به استخوان جلوگیری کنیم؟

همانطور که همیشه شنیده‌ایم، پیشگیری بهتر و آسان‌تر از درمان است. بهترین راه برای جلوگیری از بروز مشکلات استخوان، پرهیز از انجام فعالیت‌های پرخطر برای استخوان‌ها، در کنار انجام ورزش‌های قدرتی و بر خلاف جاذبه زمین است در حالی که یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از کلسیم و ویتامین D هم در برنامه روزانه گنجانده شده است.

در این میان نکته‌ای که لازم است به آن توجه ویژه داشته باشید این است که نوع ورزش و میزان فشار مناسب برای استخوان‌های شما قطعا با مشورت با دکتر متخصص ارتوپد مشخص خواهد شد، به ویژه اگر از قبل دچار آسیب‌ها و مشکلات استخوان شده باشید. بنابراین مشورت با پزشک متخصص را فراموش نکنید.

لیست دکتر ارتوپد کرج

دکتر ارتوپد خوب در کرج

متخصص ارتوپد کرج به درمان مشکلات و آسیب‌های اسکلتی و یا عضلانی می‌پردازد. دکتر ارتوپد کرج در مطب، درمانگاه و بیمارستان فعالیت می‌کند و به درمان مشکلات مردم می‌پردازد. اگر دردهای اسکلتی و یا عضلانی دارید بدون شک باید از دکتر متخصص ارتوپد کمک بگیرید. برای دریافت نوبت از متخصص ارتوپد خوب در کرج نیازی نیست که انرژی زیادی را صرف کنید بلکه می‌توانید با دریافت نوبت آنلاین از سایت آنلاین نوبت دهی دکترتو، به حل این مشکل بپردازید.  

دکتر متخصص ارتوپد چه بیماری هایی را درمان می کند؟

بیماری های مختلفی توسط دکتر ارتوپد در کرج درمان می‌شود که برخی از آنها شامل موارد زیر هستند؛

  • تعویض مفاصل

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که با بالا رفتن سن با آن مواجه می‌شویم، کاهش کارایی مفصل است. مثلا مفصل زانو یکی از این‌هاست که با بالاتر رفتن سن ممکن است کارایی خود را از دست بدهد. متخصص ارتوپد می‌تواند مفصل را با یک مفصل مصنوعی جابجا کند و کارایی مفصل را در حرکت برگرداند. 

  • آرتروز

یکی از بیماری‌های التهاب مفاصل آرتروز است که می‌تواند دردناک باشد و زندگی را برای بیمار سخت کند. از آنجایی که توانایی حرکت کردن در کیفیت زندگی تاثیر بسیاری دارد، درمان این مشکل اهمیت بالایی دارد که می‌توان درمان آن را به دکتر ارتوپد واگذار کرد. 

  • درد

از مهم ترین شکایت‌هایی که افراد به دکتر ارتوپد مراجعه می‌کنند، این است که درد را درمان کند. یکی از مشکلات اصلی افراد درد است که می‌تواند به عضله یا استخوان مرتبط باشد. به هر حال از ابتدایی‌ترین مشکلات تحمل درد است که امروزه با پیشرفت علم ساده‌تر شده است. 

  • آسیب های ورزشی

دویدن، موتورسواری، دوچرخه سواری، فوتبال و هر یک از ورزش‌هایی که انجام می‌دهید می‌توانند برای شما ایجاد درد و مشکل کنند. برای درمان این دردها، آسیب‌ها و مشکلات می‌توانید به دکتر ارتوپد مراجعه کنید. 

  • پوکی استخوان و نرمی استخوان

گاهی پوکی و نرمی استخوان می‌تواند ارثی باشد و گاهی اکتسابی. برای درمان هر دو دلیل می‌توان به متخصص ارتوپد مراجعه کرد. 

  • تغییر شکل استخوان‌ها

گاهی افراد دچار قوز و مشکلات تغییر شکلی استخوان می‌شوند که درمان آنها بسته به دکتر ارتوپد است. ممکن است که با ورزش درمان شود و ممکن است که نیاز به جراحی داشته باشید.

 چگونه از ابتلا به بیماری های مربوط به استخوان جلوگیری کنیم؟

سایر بیماری‌ها و مشکلات که متخصص ارتوپد درمان می کند:

  • شکستگی استخوان
  • دررفتگی استخوان
  • عفونت استخوان
  • سرطان استخوان
  • کشیدگی عضلات و رگ به رگ شدن عضلات
نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.