منگوله پوستی روی گردن چیست؟ علائم، دلایل و درمان آن

منگوله پوستی روی گردن چیست؟ علائم، دلایل و درمان آن

منگوله پوستی روی گردن به برآمدگی های رایجی گفته می شود که در سطح پوست ظاهر می شوند. این منگوله ها که به اسکین تگ (Skin Tags) هم شناخته می شوند، خوش خیم، کوچک و نرم هستند. منگوله های پوستی معمولاً در مناطقی از بدن ایجاد می شوند که پوست آن مناطق مرتباً چین می خورد. برخی از این مناطق عبارتند از:

  • گردن
  • پلک ها
  • کشاله ران
  • زیر بغل

منگوله پوستی بی خطر است و به ندرت باعث ناراحتی می شود. البته هنگامی که لباس یا جواهرات به آن ها مالیده می شود، ممکن است دچار تحریک یا خارش داشته شوند. همچنین اصطکاک مداوم می تواند باعث خونریزی یا افتادن اسکین تگ ها شود.

منگوله پوستی بسیاری از مردم جهان را نگران می کند و بیش از ۵۰ درصد از بزرگسالان را با خود درگیر کرده است. آن ها با افزایش سن بیشتر می شوند و معمولا افرادی که سابقه خانوادگی دارند را درگیر می کنند. افراد مبتلا به اختلالات متابولیک مانند چاقی و دیابت نیز بیشتر در معرض اسکین تگ ها هستند.

بسیار اهمیت دارد که بتوانید منگوله پوستی را تشخیص دهید و آن را با بیماری های پوستی دیگر اشتباه نگیرید. با گومگ همراه باشید تا این اختلال پوستی را بهتر بشناسید.


آنچه در ادامه می خوانید:


منگوله پوستی روی گردن چیست؟ علائم، دلایل و درمان آن

علائم منگوله پوستی روی گردن

گردن یکی از مناطق پوستی است که افراد معمولا منگوله های پوستی را روی آن مشاهده می کنند. برای اطمینان از اینکه آیا ضایعات پوستی تشکیل شده بر روی گردن شما، اسکین تگ هستند، باید ویژگی های زیر را داشته باشند:

  • اندازه ای کوچک دارند و معمولا قطر آن ها کمتر از ۵ میلی متر است.
  • رنگ آن ها گوشتی است و گاهی هم کمی رنگدانه دارند.
  • بسیار نرم بوده و به راحتی صاف می شود.
  • زمانی که آن ها را تحریک می کنید، بدون درد هستند یا درد خفیفی را ایجاد می کنند.
  • ممکن است دارای یک ساقه قابل تشخیص باشند که منگوله ها را به سطح پوست متصل می کنند.

همچنین بخوانید: ۸ خاصیت شگفت انگیز لبو برای پوست
منگوله پوستی روی گردن چیست؟ علائم، دلایل و درمان آن

دلایل ایجاد منگوله پوستی روی گردن

پزشکان کاملاً مطمئن نیستند که چه چیزی باعث ایجاد منگوله پوستی روی گردن می شود، اما نظریه هایی در مورد چگونگی ایجاد آن وجود دارد. در ادامه به معرفی این نظریات می پردازیم:

عدم وجود بافت کشسان در پوست

پوست با افزایش سن، خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد. پوست افراد مسن، کلاژن و فیبرهای کشسان کمتری دارند و به همین دلیل با قدرت کمتری می توانند بافت خود را حفظ کنند. در برخی از بخش های بدن مانند گردن که پوست آن ها مرتبا چین می خورد، این کاهش خاصیت ارتجاعی می تواند باعث ایجاد منگوله پوستی شود.

عدم تعادل هورمونی

منگوله های پوستی گاهی در دوران بارداری روی صورت، گردن، قفسه سینه و زیر سینه ها ایجاد می شوند. آن ها معمولاً پس از زایمان به طور خود به خود از بین می روند. تشکیل منگوله پوستی در این دوران می تواند به دلیل افزایش تولید هورمون های استروژن و پروژسترون باشد که بر یکپارچگی پوست تأثیر می گذارند.

عوامل رشد

مطالعات نشان داده است افرادی که دچار منگوله پوستی می شوند دارای فاکتور رشد انسولین بالاتر (IGF-1) و گیرنده های فاکتور رشد انسولین بیشتری هستند. این گیرنده ها در پوست یافت می شوند و می توانند مسئول ایجاد منگوله پوستی روی گردن باشند.

فاکتور رشد اپیدرمی (EGF) و گیرنده های آن، رشد پوست را تنظیم می کنند و در افرادی که دارای منگوله پوستی هستند به مقدار بیشتری یافت می شوند. البته برای درک اینکه چگونه مقدار بیش از حد این عوامل می تواند منجر به ایجاد منگوله های پوستی شود، تحقیقات بیشتری لازم است.

ویروس پاپیلوم انسانی

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) بیشتر با زگیل ارتباط دارد، اما تحقیقات نشان داده است که می تواند مسئول رشد منگوله پوستی نیز باشد. محققان این ویروس را در ۸۸ درصد از نمونه های منگوله پوستی پیدا کرده اند که نشان می دهد عفونت HPV می تواند عاملی در ایجاد آن ها باشد.

بیشتر بخوانید: فواید خامه برای پوست و طرز تهیه انواع ماسک با آن
منگوله پوستی روی گردن چیست؟ علائم، دلایل و درمان آن

زمان مراجعه به پزشک برای منگوله پوستی روی گردن

معمولا منگوله پوستی روی گردن به دلیل زیبایی برداشته می شود. گاهی اوقات نیز این منگوله ها می توانند باعث تحریک پوستی شده و حتی منجر به زخم و عفونت شوند. اگر منگوله های پوستی شما بزرگ هستند و به جواهرات و لباس هایتان گیر می کنند، احتمالا بهترین کاری که می توانید انجام دهید برداشتن آن ها توسط پزشک است.

منگوله های پوستی معمولاً خوش خیم هستند اما در صورتی که دچار تغییر اندازه و رنگ شده یا درد شدیدی ایجاد کنند، باید به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ماسک تخم کتان برای پوست صورت

تشخیص منگوله پوستی روی گردن

پزشک شما می تواند منگوله پوستی را با معاینه فیزیکی تشخیص دهد. منگوله های پوستی به ندرت بدخیم هستند، با این حال اگر پزشک شما مشکوک باشد که منگوله پوستی شما از نوع پیش سرطانی یا سرطانی است، ممکن است نمونه برداری را پیشنهاد کند.

درمان منگوله پوستی روی گردن

پزشکان سه روش برای برداشتن منگوله های پوستی روی گردن دارند:

کرایوتراپی

کرایوتراپی یا جراحی کرایو به معنای از بین بردن رشد پوست با انجماد می باشد. پزشک از نیتروژن مایع برای یخ منجمد کردن منگوله پوستی استفاده می کند و سپس منگوله به صورت خود به خود می افتد. این روش ممکن است نیاز به تکرار داشته باشد تا منگوله به طور کامل از بین برود.

برش قیچی

منگوله های پوستی معمولاً توسط یک ساقه نازک به گردن متصل می شوند. پزشک می تواند با استفاده از یک قیچی استریل، ساقه را بریده و منگوله را از بین ببرد. این روش برای از بین بردن منگوله های کوچک بهترین گزینه است و کاملا بدون درد می باشد، اگرچه ممکن است مقدار کمی خونریزی داشته باشد.

الکتروکوتر

الکتروکوتر یعنی سوزاندن منگوله پوستی برای حذف آن. در این روش، پزشک به وسیله جریان الکتریکی، فیبروم منگوله پوستی را می سوزاند. این روش با خونریزی همراه نیست.

منبع: medicinenet

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.