تغذیه
۸ میوه پُر آب برای گرمای تابستان

در گرمای تابستان تامین آب بدن اهمیت بیشتر پیدا می کند و باید از راه های مختلفی این کار را انجام دهیم. خوردن میوه های پر آب یکی از بهترین روش های ممکن است و بیشترین تاثیر را دارد.

تامین آب بدن در گرمای تابستان بسیار مهم است و همواره باید تلاش کنیم سطح آب بدن را در حد نرمال نگه داریم.

در واقع اگر آب به اندازه کافی ننوشیم، می تواند منجر به کم آبی شود که در نتیجه باعث خستگی، سردرد، مشکلات پوستی، گرفتگی عضلات، فشار خون پایین و ضربان قلب بالا خواهد شد.

کارشناسان عموما توصیه می کنند که نوشیدن ۸ لیوان آب در روز برای رفع نیاز آب بدن کافی است. اما تمام این آب نباید از طریق آب آشامیدنی دریافت شود، بلکه می توانید آن را از غذاها و خوراکی ها هم دریافت کنید. بسیاری از میوه های سالم وجود دارند که می توانند مقدار زیادی آب را به رژیم غذایی شما اضافه کنند.

در این مطلب ۸ میوه پر آب را به شما معارفی می کنیم که بیشتر مقدار آب را دارند. با گومگ همراه باشید.

 

۱- هندوانه

میزان آب: ۹۲٪

هندوانه بسیار سالم است و یکی از پر آب ترین میوه هایی است که می توانید بخورید. از یک فنجان (۱۵۴ میلی لیتر) هندوانه، بیش از نصف فنجان (۱۱۸ میلی لیتر) را آب تشکیل داده است.

علاوه بر این هندوانه دارای فیبر و چندین ماده غذایی مهم از جمله ویتامین C، ویتامین A و منیزیم است. همچنین بسیار کم کالری است و تنها ۴۶ کالری در هر فنجان از آن وجود دارد.

با توجه به محتوای آب بالا، هندوانه دارای چگالی بسیار کمی است. این بدان معنی است که با توجه به حجم بالایی که دارد، سطح کالری پایینی دارد.

خوراکی هایی که حجم بالا و چگالی پایینی دارند معمولا کم کالری می باشند و برای کاهش وزن و لاغری و همچنین کم کردن اشتها بسیار مناسبند.

 

۲- توت فرنگی

میزان آب: ۹۱٪

توت فرنگی دارای سطح آب بسیار بالایی است که می تواند در طول تابستان به عنوان منبع دریافت آب مورد استفاده قرار گیرد.

از آنجا که حدود ۹۱ درصد از وزن توت فرنگی را آب تشکلی داده، خوردن روزانه آن، به تامین آب روزانه کمک می کند.

علاوه بر این، توت فرنگی حاوی مقدار زیادی فیبر، آنتی اکسیدان های ضد بیماری و ویتامین ها و مواد معدنی، از جمله ویتامین C، فولات و منگنز می باشد.

خوردن توت فرنگی به طور منظم، التهاب را کاهش می دهد و در نتیجه می تواند در برابر بیماری های قلبی، دیابت، آلزایمر و انواع مختلف سرطان به شما کمک کند.

 

۳- طالبی

میزان آب: ۹۰٪

طالبی یکی از ارزان ترین و البته مقوی ترین میوه هایی است که در فصل تابستان می توانید تهیه کنید. یک فنجان (۱۷۷ گرم) طالبی از حدود ۹۰ درصد آب تشکیل شده، یعنی بیش از نصف یک فنجان (۱۱۸ میلی لیتر) آن را آب تشکیل داده است.

یک فنجان طالبی حاوی ۲ گرم فیبر است که به کم کردن اشتهای شما کمک می کند و در نتیجه می تواند در کاهش وزن هم موثر باشد.

علاوه بر این، طالبی غنی از ویتامین A است، به طوری که خوردن یک فنجان (۱۷۷ گرم) از آن، حدود ۱۲۰٪ از ویتامین A مورد نیاز روزانه شما را تامین می کند! مطالعات نشان داده اند که ویتامین A می تواند برای سلامت سیستم ایمنی و درمان عفونت موثر باشد.

 

همچنین بخوانید: ۵ ماسک صورت تابستانی برای پوست های حساس

۴- هلو

میزان آب: ۸۹٪

هلو میوه ای بسیار خوش طعم و پر طرفدار است. البته در کنار این ها حاوی مقادیر زیادی آب و مواد مغذی هم می باشد.

در واقع نزدیک به ۹۰٪ وزن هلو را آب تشکیل داده است و آنها حاوی چندین ویتامین و مواد معدنی مهم مانند ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B و پتاسیم می باشند.

علاوه بر این ها، خوردن هلو با پوست می تواند به تامین آنتی اکسیدان های ضد بیماری مانند اسید کلروژنیک کمک کند. هلو هم مانند میوه های قبلیحاوی کالری بسیار کمی می باشد و فیبر بالایی دارد. تقریبا در هر هلوی متوسط ۶۰ کالری وجود دارد.

 

۵- پرتقال

میزان آب: ۸۸٪

بیشتر ما با خواص و فواید فراوان پرتقال آشنایی داریم. این میوه شگفت انگیز یک منبع غنی ویتامین C و پتاسیم است که به بهبود عملکرد دستگاه ایمنی بدن و سلامت قلب کمک فراوانی می کند.

آب و فیبر زیادی که در پرتقال وجود دارد ممکن استباعث کاهش اشتهای شما شده و در نتیجه به لاغری و کاهش وزن کمک کند. همچنین یکی دیگر از خواص پرتقال کاهش سنگ کلیه و کمک به از بین بردن آن هاست.

البته تقریبا تمام میوه هایی که حاوی آب زیادی هستند می توانند به کاهش و دفع سنگ کلیه کمک کنند اما پرتقال حاوی موادی است که تاثیر بیشتری در این زمینه دارد.

 

۶- خیار

میزان آب: ۹۵٪

خیار یکی دیگر از میوه های پر آب و سالم است که می تواند در گرمای تابستان به تامین آب بدن ما کمک کند. خیار تقریبا به طور کامل از آب تشکیل شده و البته حاوی مقدار کمی مواد مغذی مانند ویتامین K، پتاسیم و منیزیم هم می باشد.

در مقایسه با سایر سبزیجات پر آب، خیار یکی از کم کالری ترین هاست. فقط ۸ کالری در یک نیم فنجان (۵۲ گرم) از آن وجود دارد. با توجه به این نکته شما می توانید هر مقدار که می خواهید به رژیم غذاییتان خیار اضافه کنید و اصلا نگران افزایش کالری نباشید.

 

همچنین بخوانید: این خوراکی های پُر کالری شما را لاغر می کنند!

 

۷- کاهو

میزان آب: ۹۶٪

کاهو دارای چند ویژگی برای اتقای سلامتی ما می باشد. از یک فنجان (۷۲ گرم) کاهو بیش از یک چهارم فنجان (۵۹ میلی لیتر) آب می باشد، علاوه بر این دارای ۱ گرم فیبر هم می باشد. همچنین ۵٪ نیاز روزانه فولات بدن را نیز تامین می کند. فولات برای زنان باردار بسیار مهم است.

علاوه بر این موارد، کاهو دارای ویتامین های K و A می باشد که هر دو برای نقششان در حفظ استخوان ها و سیستم ایمنی بدن شناخته شده هستند.

همچنین کاهو مقدار زیاد آب و فیبر در کاهو باعث می شود که جذب کالری شما پایین بیاید. در یک فنجان (۷۲ گرم) کاهو تنها ۱۰ کالری یافت می شود.

 

۸- کدو سبز

میزان آب: ۹۴٪

کدو سبز علاوه بر میزان آب بالایی که دارد، دارای فواید متعددی برای سلامت می باشد. یک فنجان (۱۲۴ گرم) کدو سبز حاوی بیش از ۹۰٪ آب و ۱ گرم فیبر است. هر دوی این اجزا برای تامین آب و کاهش اشتهای شما مفید هستند.

علاوه بر این کدو سبز با تنها ۲۰ کالری در یک فنجان (۱۲۴ گرم) به عنوان یک خوراکی بسیار کم کالری شناخته شده است.

خوردن یک فنجان (۱۲۴ گرم) کدو سبز به شما کمک می کند تا حدود ۳۵٪ ویتامین C مورد نیاز روزانه شما تامین شود.

داغ ترین مطالب