آیا آزمایش بتا باید ناشتا انجام شود؟

آیا آزمایش بتا باید ناشتا انجام شود؟

آزمایش بتا نوعی تست است که برای تشخیص بارداری انجام می شود. این تست دقیق ترین روش برای تشخیص حاملگی است و از طریق آزمایش خون صورت می گیرد. در این مقاله شما را به طور کامل با این آزمایش و نکات مهم برای انجام آن آشنا خواهیم کرد. با گومگ همراه باشید.

آزمایش بتا چیست؟

آزمایش بتا برای تشخیص بارداری انجام می شود، اما برخی پزشکان ممکن است از این آزمایش برای غربالگری جنین نیز استفاده کنند. همچنین اگر تحت درمان ناباروری باشید ممکن است انجام این تست را برای شما در نظر بگیرد. به طور کلی از تست بتا برای تشخیص موارد زیر استفاده می شود:

  • بررسی احتمال سقط جنین
  • تشخیص بارداری های خارج از رحم و بارداری های خطرناک
  • تعیین سن جنین و برخی غربالگری ها
  • تشخیص حاملگی
  • نظارت بر درمان ناباروری

در این آزمایش سطح هورمون HCG مورد بررسی قرار گرفته و وضعیت بارداری مشخص می شود. این هورمون تقریبا 10 روز بعد از حاملگی تولید می شود و نتیجه آن از طریق آزمایش ادرار یا خون قابل بررسی است.

از آزمایش بتا برای تشخیص برخی سرطان ها نیز استفاده می شود.

آیا آزمایش بتا باید ناشتا انجام شود؟

خیر. برای انجام آزمایش بتا نیازی به ناشتا بودن نیست، اما در صورتی که از تست ادرار برای تشخیص بارداری استفاده می کنید بهتر است اولین ادرارِ صبح را در اختیار آزمایشگاه قرار دهید تا نتیجه آن دقیق تر باشد.

آیا قبل از انجام آزمایش بتا باید کار خاصی انجام دهیم؟

برای انجام این آزمایش نیازی به آمادگی خاصی نیست و در هر ساعتی از شبانه روز می توانید آن را انجام دهید. فقط در صورتی که از آزمایش ادرار برای تشخیص بارداری استفاده می کنید، توجه داشته باشید که قبل از آزمایش به صورت افراطی از نوشیدنی ها و آب استفاده نکنید، زیرا این موضوع می تواند باعث ایجاد نتیجه کاذب شود.

آیا ممکن است بدون وجود بارداری نتیجه بتا بالا باشد؟

در برخی موارد، مشکلات پزشکی مانند ابتلا به برخی از سرطان ها ممکن است باعث بالا رفتن عدد بتا در نتیجه آزمایش شوند. به همین دلیل برای تشخیص دقیق تر بارداری، پزشک انجام سونوگرافی را برای شما تجویز می کند.

آیا استرس روی نتیجه آزمایش بارداری اثر دارد؟

خیر! استرس بر روی سطح HCG تاثیر نمی گذارد. هورمون HCG در نتیجه لقاح موفقیت آمیز تخمک ترشح می شود. این هورمون هیچ ارتباطی با سطح استرس زن ندارد. سطوح بالای استرس می تواند منجر به تغییرات هورمون هایی مانند استروژن و پروژسترون شود، اما بر ترشح HCG تاثیر نمی گذارد.

چه سطحی از بتا نشانه بارداری است؟

اگر بتا عدد بیشتر از 5 را نشان دهد نشانه بارداری است. اما در طول بارداری با توجه به سن جنین، این عدد رفته رفته افزایش پیدا می کند. در اوایل بارداری هر 72 ساعت سطح هورمون HCG دو برابر می شود.

دلایل پایین بودن عدد بتا در دوران بارداری

پایین بودن عدد بتا در دوران بارداری می تواند به دلایل زیر باشد:

  • سقط نارس
  • مرگ جنین
  • حاملگی خارج از رحم
  • سقط خود به خودی

البته گاهی پایین بودن سطح هورمون بتا به دلیل تشخیص اشتباه سن بارداری است و جای نگرانی جدی وجود ندارد. با این حال تشخیص دقیق این موضوع بر عهده متخصص زنان یا ماما است.

نکاتی برای تشخیص دقیق بارداری

  • توصیه می شود آزمایش بتا را با فاصله دو روز، مجددا تکرار کنید تا از نتیجه آن اطمینان کامل حاصل شود.
  • برای انجام این آزمایش نیازی به ناشتا بودن نیست، اما برخی مواد غذایی حاوی بیوتین مانند مانند سیب زمینی شیرین، تخم مرغ، جگر، موز و غیره می توانند روی نتیجه آزمایش اثر بگذارند. به همین دلیل توصیه می شود شب قبل از آزمایش مصرف این مواد غذایی را محدود کنید.
  • اگرچه نتیجه بارداری 10 روز بعد از لقاح قابل تشخیص است، با این حال بهتر است این آزمایش را یک هفته بعد از تاخیر در قاعدگی انجام دهید. زیرا در صورت انجام زود هنگام این آزمایش ممکن است نتیجه به طور کاذب منفی باشد.
  • قبل از انجام آزمایش از طریق ادرار، مصرف مایعات خود را به طور غیر عادی بالا نبرید.

این مقاله برگرفته از yashodahospitals.com می باشد.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.