بهترین سن بارداری زنان؛ بارداری تا چه سنی امکان پذیر است؟

بهترین سن بارداری در زنان؛ بارداری تا چه سنی امکان پذیر است؟

محدودیت سن بارداری در زنان از گذشته تا کنون یک چالش اساسی برای زوجین بوده است و به آن ها فشار زیادی برای تشکیل خانواده می آورد. خوشبختانه امروزه علوم پزشکی و تکنولوژی در زمینه بارداری زنان پیشرفت خوبی داشته و کنترل زوجین بر زمان بارداری را افزایش داده است. هرچند هنوز هم محدودیت سنی وجود دارد و متاسفانه نمی توان در هر سنی اقدام به بارداری نمود. در مقاله پیش رو می خواهیم بهترین سن بارداری زنان را مشخص کرده و سپس به تعدادی از پرسش های متداول در این زمینه بپردازیم. با گومگ همراه شوید.


آنچه در ادامه می خوانید:


بارداری در سنین بالا امکان پذیر است، اما می تواند با عوارضی همراه باشد. در واقع با افزایش سن، به طور طبیعی قدرت باروری کاهش می یابد و حاملگی در سنین بالا ممکن است با افزایش خطر عوارض بارداری همراه باشد.

نکته ای که باید به آن دقت کنید این است که نمی توان سن خاصی را به طور دقیق مشخص کرد و آن را معیار بهترین زمان برای بارداری در نظر گرفت. اقدام به بارداری نیازمند بررسی عوامل بسیاری مانند سن، آمادگی زوجین برای داشتن فرزند و… است.

همچنین اگر سن شما بیشتر از ۳۰ یا ۴۰ سال است، دلیل بر این نیست که نمی توانید باردار شوید یا فرزندی سالم به دنیا بیاورید.

بهترین سن بارداری زنان؛ بارداری تا چه سنی امکان پذیر است؟

بارداری در دهه ۲۰

زنان در دهه ۲۰ زندگی دارای بیشتری قدرت و شانس برای بارداری هستند. در این بازه زمانی تعداد تخمک های باکیفیت بسیار زیاد است و عوارض و خطرات بارداری در این سنین در کم ترین حد خود قرار دارد. احتمال بارداری بعد از ۳ ماه تلاش در سن ۲۵ سالگی تقریبا نزدیک به ۲۰٪ است.

بیشتر بخوانید: ترک خوردن لب نوزاد؛ از دلایل تا درمان خانگی و پیشگیری

بارداری در دهه ۳۰

قدرت باروری زنان از ۳۰ تا حدود ۳۵ سالگی به تدریج کاهش پیدا می کند و پس از ۳۵ سالگی شدت بیشتری می گیرد. در این بازه زمانی تخمک های بسیار زیادی (چیزی در حدود یک میلیون تخمک) را از دست می دهند و تعداد آن ها به سرعت کاهش می یابد. می توان گفت که در ۳۷ سالگی تقریبا ۲۵ هزار تخمک در تخمدان های زنان باقی می ماند. احتمال بارداری بعد از ۳ ماه تلاش در سن ۳۵ سالگی نزدیک به ۱۲٪ است.

بهترین سن بارداری زنان؛ بارداری تا چه سنی امکان پذیر است؟

از دیگر مواردی که در این دهه باید به آن ها توجه کنید این است که بارداری پس از ۳۵ سالگی احتمال سقط جنین و ایجاد مشکلات ژنتیکی برای کودک را افزایش می دهد. همچنین هرچه سن افزایش می یابد، عوارض بیشتری برای مادر به همراه دارد. از این رو درصورت مراجعه به پزشک، ممکن است آزمایشات و غربالگری را تجویز نماید.

همچنین بخوانید: چه زمانی ضربان قلب جنین قابل شنیدن است؟

بارداری در دهه ۴۰

برخلاف تصور بسیاری از افراد، زنان در سن ۴۰ سالگی نیر توانایی باردار شدن دارند. در واقع مطالعات متعددی نشان داده اند که احتمال بارداری بعد از ۳ ماه تلاش در سن ۴۰ سالگی نزدیک به ۷٪ است. البته تعداد و کیفیت تخمک ها با افزایش سن کاهش پیدا می کند و هرچه سن تخمک ها بیشتر شود، احتمال بروز مشکلات ژنتیکی و کروموزومی در آن ها افزایش می یابد. از این رو خطر تولد نوزادی که دارای نقص های مادرزادی است بیشتر می شود.

بهترین سن بارداری زنان؛ بارداری تا چه سنی امکان پذیر است؟

بیشتر زنان در ۴۰ سالگی می توانند باردار شوند و فرزندی سالم به دنیا بیاورند، اما بارداری در این سن می تواند برخی از خطرات و عوارض بارداری را تا حد زیادی افزایش دهد. برخی از این خطرات عبارتند از:

همچنین زنان در بعد از ۳۵ سالگی با احتمال بیشتری در خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت و فشار خون بالا قرار می گیرند که می توانند دیابت بارداری و مشکلات دیگری را به همراه داشته باشند. اگر تصمیم به بارداری بعد از ۴۰ سالگی داشته باشید، احتمالا پزشکتان بیشتر از حد معمول شما را تحت نظر خواهد گرفت و آزمایشات بیشتری را تجویز خواهد کرد.

همچنین بخوانید: سندرم مرگ ناگهانی نوزاد
بهترین سن بارداری زنان؛ بارداری تا چه سنی امکان پذیر است؟

پرسش های متداول درباره سن بارداری زنان

سن چگونه بر باروری تأثیر می گذارد؟

اوج باروری یک زن بین اواخر نوجوانی و اواخر دهه ۲۰ است. قدرت باروری در سن ۳۰ سالگی شروع به کاهش می کند. این کاهش قدرت با رسیدن به اواسط دهه ۳۰ سریعتر می شود. توانایی باردار شدن در ۴۵ سالگی به قدری کاهش می یابد که بارداری طبیعی برای اکثر زنان ممکن نیست.

سن چگونه بر تخمک ها تأثیر می گذارد؟

زنان زندگی خود را با تعداد معینی تخمک در تخمدان آغاز می کنند و با افزایش سن آن ها تعداد تخم هایشنان کاهش می یابد. همچنین هرچه سن افزایش می یابد، احتمال اختلال در کروموزوم تخمک های باقی مانده نیز افزایش می یابد.

خطرات بارداری در سنین بالا چه هستند؟

زنانی که در اواخر زندگی باردار می شوند بیشتر در معرض خطر عوارض هستند. به عنوان مثال، زنانی که بعد از ۴۰ سالگی باردار می شوند بیش از دیگران در معرض خطر پره اکلامپسی هستند. همچنین بارداری در سنین بالا می تواند بر سلامت جنین نیز تأثیر بگذارد.

چرا زنان مسن در معرض مشکلات بارداری هستند؟

سن بارداری زنان از این جهت اهمیت دارد که هرچه سن آن ها بالاتر برود، مشکلات سلامتی آن ها نیز بیشتر می شود. به عنوان مثال، فشار خون بالا در افراد مسن بیشتر دیده می شود. داشتن فشار خون بالا قبل از بارداری می تواند خطر پره اکلامپسی را افزایش دهد. البته مطالعات نشان می دهد زنان مسنی که هیچ گونه مشکل سلامتی ندارند هنوز هم می توانند بارداری سالمی را تجربه کنند.

سندرم داون چقدر شایع است؟

سندرم داون شایع ترین مشکل کروموزومی است که در بارداری در سنین بالا اتفاق می افتد. میزان خطر ابتلای کودک به این سندرم به صورت زیر است:

  • بارداری در ۲۰ سالگی: ۱ مورد از هر ۱۴۸۰ کودک
  • بارداری در ۳۰ سالگی: ۱ مورد از هر ۹۴۰ کودک
  • بارداری در ۳۵ سالگی: ۱ مورد از هر ۳۵۳ کودک
  • بارداری در ۴۰ سالگی: ۱ مورد از هر ۸۵ کودک
  • بارداری در ۴۵ سالگی: ۱ مورد از هر ۳۵ کودک

اگر نگران نقایص مادرزادی باشم چه کاری می توانم انجام دهم؟

درباره آزمایشاتی که اختلالات ژنتیکی را تشخیص می دهند اطلاعات کسب کنید. آزمایشات غربالگری قبل از زایمان میزان خطر نقص مادرزادی یا اختلال ژنتیکی را ارزیابی می کنند. غربالگری را می توان قبل و حین بارداری انجام داد. همچنین آزمایشات تشخیصی قبل از تولد می توانند تشخیص دهند که آیا نقص مادرزادی یا اختلال ژنتیکی در جنین وجود دارد یا خیر.

لقاح مصنوعی چیست؟

در لقاح مصنوعی تخمک زن و اسپرم مرد را در آزمایشگاه ترکیب کرده و جنین حاصل از آن را منجمد می کنند تا در سال های بعد که تصمیم به بارداری می گیرید، آن را به رحم شما منتقل کنند. احتمال اینکه روش لقاح مصنوعی چقدر می تواند موفق باشد به عوامل زیادی از جمله سلامتی و سن شما در زمان انجماد جنین بستگی دارد.

انجماد تخم مرغ چیست؟

روشی به نام انجماد تخمک وجود دارد که در سال های اخیر محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. در این روش چندین تخمک از تخمدان برداشته و منجمد می شوند تا در زمانی که تصمیم به بارداری می گیرید، از آن ها برای لقاح مصنوعی و بارداری استفاده شود.

منابع: acog و healthline

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.