علائم پاره شدن کیسه آب و اقداماتی که باید انجام دهید

علائم پاره شدن کیسه آب و اقداماتی که باید انجام دهید

کیسه آب در واقع به پوششی گفته می شود که مایع اطراف جنین (مایع آمنیوتیک) و خود جنین را در بر گفته است. این کیسه در زمان زایمان پاره می شود تا جنین بتواند از آن خارج شود، اما گاهی ممکن است بنا به دلایل مختلفی، پیش از زایمان پاره شدن کیسه آب رخ دهد. زنان پیش در زمان پاره شدن این کیسه علائمی را مشاهده می کنند که با توجه به آن ها می توانند به سرعت تشخیص دهند که آیا کیسه آب پاره شده است یا خیر. در این مطلب به معرفی علائم و اقداماتی که پس از تجربه آن باید انجام دهید می پردازیم. با گومگ همراه باشید.


آنچه در این مقاله می خوانید:


علائم پاره شدن کیسه آب و اقداماتی که باید انجام دهید

مایع آمنیوتیک چیست؟

پیش از هرچیز لازم است با مایع آمنیوتیک آشنا شوید. این مایع با گذشت ۱۲ روز از بارداری، اطراف جنین را پر کرده و کیسه آب را ایجاد می کند. این مایع نقش های مختلفی دارد که برخی از آن ها عبارتند از:

  • ایجاد دمای ثابت در اطراف جنین
  • این مایع توسط جنین بلعیده شده و باعث رشد و نمو دستگاه گوارش او می شود
  • محافظت از جنین و ایجاد محیطی بی خطر و نرم
  • کمک به تنفس جنین در مایع همزمان با رشد ریه ها
  • ایجاد یک لایه محافظتی برای ایمنی بند ناف
  • به جنین امکان حرکت در مایع را می دهد و به این وسیله باعث رشد عضلات و استخوان های او می شود

همچنین بخوانید: چه زمانی ضربان قلب جنین قابل شنیدن است؟

علائم پاره شدن کیسه آب

تشخیص علائم پاره شدن کیسه آب می تواند به حفظ سلامت مادر و جنین کمک قابل توجهی کند. زیرا در مواردی ممکن است این اتفاق خطرناک باشد. یکی از اولین نشانه های این پارگی، خروج مایعی شفاف و گرم از واژن است که به طور معمول بویی ندارد. البته گاهی نیز ممکن است حاوی مقداری مخاط یا خون نیز باشد که باعث تغییر رنگ و بوی آن می شوند.

در صورت پاره شدن کیسه آب و خروج مایع آمنیوتیک، معمولا ترشح مایع از واژن متوقف نمی شود.

لازم به ذکر است که رحم زنان در طول بارداری در بالای مثانه قرار می گیرد و موجب فشار به آن می شود. این فشار می تواند باعث خروج مقدار کمی ادرار بدون کنترل شود. بنابراین در صورتی که مایع خارج شده از واژن بوی ادرار بدهد، احتمالا به پاره شدن کیسه آب ارتباطی ندارد.

مورد دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که نباید هر ترشحی را به پارگی کیسه آب مرتبط بدانید. بیشتر زنان در دوران بارداری دچار افزایش ترشحات واژینال می شوند که معمولا شیری رنگ هستند و مقداری بو دارند. بنابراین هر ترشحی را نمی توان به پارگی کیسه آب ربط داد.

بیشتر بخوانید: راه های جلوگیری از سقط جنین در اوایل بارداری
علائم پاره شدن کیسه آب و اقداماتی که باید انجام دهید

چرا کیسه آب پاره می شود؟

همانطور که گفتیم، این اتفاق در زمان زایمان رخ می دهد اما گاهی هم پیش از زایمان می تواند ایجاد شود. جالب است بدانید که تقریبا از هر ده زن، یک زن پارگی کیسه آب قبل از زایمان را تجربه می کند. این اتفاق معمولا در زنانی که کمتر از شش ماه از آخرین بارداری آن ها می گذرد یا بیش از یک جنین در رحم خود دارند، بیشتر رخ می دهد. البته عوامل دیگری در این رخداد تاثیرگذار هستند که عبارتند از:

  • نمونه برداری از مایع آمنیوتیک توسط پزشک که باعث ایجاد سوراخ در کیسه آب شده و ممکن است ترمیم آن طول بکشد.
  • جدا شدن جفت از رحم.
  • انقباضات و فشارهایی که باعث پاره شدن این کیسه می شوند.
  • بخیه زدن گردن رحم توسط پزشک برای بستن آن.
  • ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری های ریوی.
  • عفونت های مقاربتی و مجاری ادراری.
  • مصرف دخانیات، الکل و داروهای غیرمجاز.
  • کم یا زیاد بودن بیش از حد مایع آمنیوتیک

همچنین بخوانید: راهنمای کامل تغذیه مادر در دوران شیردهی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که ترشحات خارج شده از واژن مشابه مایع آمنیوتیک باشند، باید برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید. همچنین علائم زیر را هم باید در نظر بگیرید و در صورت تجربه آن ها با پزشک مشورت کنید:

  • تب
  • بالا رفتن ضربان قلب
  • ترشح مواد سبز یا قهوه ای و بدبو از طریق واژن
  • توقف یا کاهش وزن گیری مادر در طول بارداری
  • احساس نازکی رحم

توجه: تا پیش از مراجعه به پزشک از برقراری رابطه جنسی، استفاده از تامپون و موارد مشابه خودداری کنید. این فعالیت ها می توانند باعث ورود باکتری به دستگاه تناسلی شوند.

اقدامی که پزشک انجام می دهد این است که مقداری از مایع خارج شده را آزمایش می کند تا بفهمد که مایع آمنیوتیک است یا خیر. همچنین ممکن است از روش هایی استفاده کند تا متوجه علل ترشح شما چه چیزهایی هستند.

بیشتر بخوانید: علت کم بودن شیر مادر و راه های موثر افزایش آن
علائم پاره شدن کیسه آب و اقداماتی که باید انجام دهید

در صورت پاره شدن کیسه آب، چقدر زمان داریم؟

به طور طبیعی این پارگی زمانی رخ می دهد که جنین بخواهد خارج شود و زایمان آغاز شود. بنابراین اگر همه چیز طبیعی باشد، کمی بعد از خروج مایع روند زایمان شروع می شود. البته گاهی نیز پس از پاره شدن کیسه آب زایمان شروع نمی شود و برای تحریک خروج جنین نیاز به انجام اقداماتی توسط پزشک است. این اقدامات شامل مواردی است که باعث تحریک انقباضات رحمی می شوند.

درمان پارگی کیسه آب

برای درمان این مشکل، پزشک به عوامل مختلفی مانند علت پارگی، سن، وضعیت کلی سلامت و میزان رشد جنین توجه می کند. در بسیاری از مواقع پزشکان استراحت مطلق را توصیه می کنند و در مواردی نیز عدم انجام رابطه جنسی را از شما می خواهند.

همچنین گاهی نیز ممکن است مادر به عفونت مبتلا شده باشد که در این صورت پزشک آنتی بیوتیک های لازم را تجویز می کند. علاوه بر این ها، در صورتی که جنین آماده به دنیا آمدن باشد، پزشک اقدامات لازم برای زایمان را شروع می کند.

منبع: medicalnewstoday

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.