تغذیه
خواص قهوه و هر آنچه که لازم است درباره آن بدانید

خواص قهوه برای سلامتی بسیارند اما نوشیدن بیش از حد آن هم می تواند خطرات خود را به دنبال داشته باشد. در این مطلب به خواص، خطرات و ارزش غذایی آن می پردازیم.

خواص قهوه بسیار بیشتر از افزایش انرژی و کاهش خواب آلودگی می باشد. برخی محققان معتقدند که نوشیدن قهوه می تواند برای سلامتی مفید باشد و از بیماری هایی مانند دیابت و بیماری های کبدی جلوگیری کند.

با بیش از ۴۰۰ میلیارد فنجان قهوه که هر ساله مصرف می شود، قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است. اما آیا این نوشیدنی سالم است یا خیر؟ در این مطلب از گومگ به این موضوع می پردازیم.

 

همچنین بخوانید:

 

خواص قهوه

برخی از خواص بالقوه قهوه برای سلامتی عبارتند از: محافظت در مقابل دیابت نوع ۲، بیماری پارکینسون، بیماری های کبد، سرطان کبد و تامین سلامت قلب.

 

قهوه و دیابت

قهوه ممکن است از ابتلا به دیابت نوع ۲ جلوگیری کند. محققان UCLA ثابت کردند که نوشیدن قهوه باعث افزایش سطح پلاسمایی گلوبولین اتصال دهنده هورمون جنسی (SHBG) می شود. SHBG فعالیت بیولوژیکی هورمونهای جنسی بدن (تستوسترون و استروژن) را کنترل می کند که نقش مهمی در ابتلا به دیابت نوع ۲ دارند.

دکتر سیمین لیو، یکی از نویسندگان این تحقیق گفت: ارتباط معکوسی بین مصرف قهوه و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ وجود دارد.

محققان دانشکده بهداشت عمومی هاروارد (HSPH) اطلاعاتی را از سه تحقیق جمع آوری کردند. در این مطالعات، رژیم های غذایی شرکت کنندگان با استفاده از پرسشنامه هایی هر ۴ سال یکبار مورد ارزیابی قرار گرفتند. شرکت کنندگان از شرکت کنندگان در مورد ابتلا به دیابت نوع ۲ سوال شد که در مجموع، ۷،۲۶۹ شرکت کننده به این بیماری مبتلا بودند.

محققان دریافتند که در شرکت کنندگانی که بیش از یک فنجان قهوه در روز مصرف می کردند (به طور متوسط، ۱٫۶۹ فنجان در روز) طی یک دوره ۴ ساله، نسبت به افراد دیگر، دیابت نوع ۲ کاهش یافت.

 

خواص قهوه برای بیماری پارکینسون

محققان در ایالات متحده آمریکا طی یک مطالعه ارتباط بین مصرف قهوه و خطر بیماری پارکینسون را ارزیابی کردند. نویسندگان این مطالعه به این نتیجه رسیدند که “مصرف قهوه و کافئین به میزان قابل توجهی احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون را کاهش می دهد”.

بر اساس مطالعه انجام شده در موسسه تحقیقات مرکز بهداشت دانشگاه مک گیل (RI MUHC) که در مجله Neurology منتشر شده است، علاوه بر این، کافئین موجود در قهوه می تواند کنترل حرکت در افراد مبتلا به پارکینسون را تقویت کند.

 

قهوه و سرطان کبد

محققان ایتالیایی دریافتند که مصرف قهوه خطر ابتلا به سرطان کبد را حدود ۴۰ درصد کاهش می دهد. علاوه بر این، برخی از نتایج نشان می دهد که اگر سه فنجان در روز بنوشید، خطر سرطان کبد تا بیش از ۵۰٪ کاهش می یابد.

نویسنده اصلی این تحقیق، دکتر Carlo La Vecchia، از مؤسسه بیوتکنولوژی تحقیقاتی میلان، گفت: “تحقیقات ما تایید ادعاهای گذشته است که قهوه برای سلامت شما و به خصوص کبد مناسب است.”

 

خواص قهوه برای بیماری های کبد

مصرف منظم قهوه با کاهش خطر ابتلا به کلانژیت اسکلروزیس اولیه (PSC) مرتبط است. طبق مطالعاتی که در مرکز مراقبت های بهداشتی Kaiser Permanente در کالیفرنیا انجام شده است، مصرف قهوه می تواند میزان سیروز کبدی برای مصرف کنندگان الکل را ۲۲٪ کاهش دهد.

همچنین تحقیقات منتشر شده در مجله Hepatology در آوریل ۲۰۱۴، نشان داد که نوشیدن قهوه به کاهش خطر سیروز کبدی مرتبط است. محققان دریافته اند که مصرف دو فنجان قهوه در روز می تواند خطر ابتلا به سیروز کبدی را ۶۶ درصد کاهش دهد.

 

قهوه و سلامت قلب

محققان دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، نتیجه گرفتند که نوشیدن قهوه با رعایت میزان مصرف، می تواند از شما در برابر نارسایی های قلبی محافظت کند. منظور از “رعایت میزان مصرف”، نوشیدن ۲ فنجان اروپایی در روز است.

البته افرادی که چهار فنجان قهوه را به صورت روزانه مصرف کردند، خطر ابتلا به نارسایی قلبی در آن ها نسبت به افرادی که قهوه ننوشیدند، ۱۱٪ کاهش یافت.

نویسندگان این مطالعه تاکید کردند که نتایج بدست آمده توسط آن ها خواص احتمالی نوشیدن قهوه را نشان می دهد، اما این خواص به بسیاری از چیزهای دیگری که ما مصرف می کنیم هم بستگی دارد.

 

دیگر خواص قهوه

محققان این احتمال را می دهند که نوشیدن قهوه دارای خواص زیر هم باشد اما همچنان به تحقیقات بیشتری در مورد آن ها نیاز است:

  • کمک به جلوگیری از مرگ زودرس
  • کاهش مرگ و میر
  • محافظت در برابر سیروز
  • کاهش خطر ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس
  • محافظت در مقابل سرطان کولورکتال

 

 

خواص تغذیه ای قهوه

نوشیدن قهوه سیاه معمولی (بدون شیر یا خامه) دارای کالری بسیار پایینی است. یک فنجان معمولی از قهوه سیاه تنها حدود ۲ کالری دارد. اگر به آن قند و شیر اضافه کنید، طبیعتا میزان کالری آن هم افزایش خواهد یافت.

 

آنتی اکسیدان ها

به گفته محققان دانشگاه اسکراتون، قهوه منبع اول دریافت آنتی اکسیدان ها در ایالات متحده آمریکا است.

دکتد جو وینسون، نویسنده اصلی این تحقیق گفته است: “آمریکایی ها بیشترین آنتی اکسیدان های بدنشان را از قهوه دریافت می کنند. هیچ چیز دیگری نتوانسه است جای آن را بگیرد.”

نویسندگان این مطالعه اعتقاد دارند که فقط نوشیدن یک یا دو فنجان در روز سودمند است و بیشتر از آن توصیه نمی شود.

نقهوه های دارای کافئین و بدون کافئین، هر دو تقریبا شامل سطح یکسانی آنتی اکسیدان می باشند و افرادی که محدودیت مصرف کافئین دارند هم از این آنتی اکسیدان ها بهره مند خواهند شد.

 

 

خطرات نوشیدن قهوه

نوشیدن بیش از حد قهوه می تواند منجر به بروز عوارض جانبی بسیار ناخوشایندی شود. براساس یک تحقیق که توسط محققان دانشگاه اوکلاهاما انجام شد، “کافئین می تواند علائم اضطراب را در افراد سالم و به ویژه در بیماران آسیب پذیر مانند افراد مبتلا به اختلالات اضطراب ایجاد کند.”

علاوه بر این، استفاده بیش از حد کافئین می تواند با علائم افسردگی همراه باشد که موجب تغییر در حالت روحی فرد می شود.

زنانی که در حال برنامه ریزی برای بارداری هستند، باید محتاط باشند. محققان از مدرسه پزشکی دانشگاه نوادا در مجله انگلیسی فارماکولوژی گزارش دادند که مصرف منظم قهوه می تواند احتمال بارداری را کاهش دهد.

سایر خطرات احتمالی عبارتند از:

  • تأثیر منفی بر سلامت قلب و عروق در بزرگسالان و جوانان مبتلا به فشار خون خفیف
  • خراب شدن ساعت بدن