عوارض کم تحرکی که سلامت ما را به خطر می اندازند

عوارض کم تحرکی که سلامت ما را به خطر می اندازند

زمانی که بحث کم تحرکی به میان می آید، تنها عوارضی که به دهنمان می رسد چاقی و تنبلی است، اما عدم تحرک و یکجا نشینی می تواند عوارض مهم دیگری را نیز به همراه داشته باشد که سلامت ما را به خطر می اندازند. در ادامه، برخی از عوارض کم تحرکی را که کمتر شناخته شده اند بررسی خواهیم کرد.

آرتروز و سفتی مفاصل

یکی از عوارض کم تحرکی می تواند حساس شدن مفاصل و ایجاد بیماری های التهابی مانند آرتروز یا بیماری های خود ایمنی باشد. اگر به اندازه کافی تحرک نداشته باشید، مفاصل شما سفت می شوند و ممکن است در هنگام حرکت مفاصل‌تان سفت شده و باعث ایجاد درد شود.

همچنین بخوانید: آرتروز چیست؟ علائم، دلایل، راه های درمان و پیشگیری

عوارض کم تحرکی که سلامت ما را به خطر می اندازند

فراموشی

ورزش منظم موجب می شود تا مواد شیمیایی بیشتری به نام فاکتور رشد در بدن تولید شوند. همچنین ورزش باعث تقویت رگ های خونی در مغز می گردد. از این رو، خون بیشتری به مغز رسیده و می توانید بهتر فکر کنید، بهتر به خاطر بیاورید و بهتر تصمیم گیری کنید.

بیشتر بخوانید: نشانه های آلزایمر چیست؟ دلایل ایجاد، تشخیص، درمان و راه های پیشگیری از آلزایمر

کم تحرکی شما را بد اخلاق می کند

عدم تحرک کافی، سلامت جسمی و روحی را به خطر می اندازد و می تواند احتمال ابتلا به اضطراب و افسردگی را افزایش دهد. ورزش و تمرینات منظم باعث خونرسانی بیشتر به قلب می شود. توصیه می شود ورزش های هوازی مانند دوچرخه سواری، پیاده روی، شنا و دویدن را برای تقویت روحیه و افزایش اعتماد به نفس در برنامه خود بگنجانید.

همچنین بخوانید: برنامه بدنسازی حجمی مبتدی ۴ روز در هفته

عوارض کم تحرکی که سلامت ما را به خطر می اندازند

یبوست

در صورتی که تحرک شما زیاد باشد، روده بزرگ نیز فعال تر می شود و به طور منظم مدفوع را دفع می کند. عضلات سالم شکم و دیافراگم عامل اصلی انتقال مواد زائد از راه دستگاه گوارش هستند که ورزش کردن می تواند کمک کند تا دستگاه گوارش شما به بهترین شکل فعالیت کند. این مسئله در افراد مسن بسیار حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید: هنگام یبوست چه بخوریم؟ ۱۰ ماده غذایی برای بهبود سلامت روده

کند شدن متابولیسم

تحرک کافی می تواند سرعت متابولیسم را افزایش دهد. هرچه فعالیت بیشتری داشته باشید، کالری بیشتری می سوزانید.

مطلب مرتبط: بیشترین کالری سوزی مربوط به چه ورزش هایی است؟

عوارض کم تحرکی که سلامت ما را به خطر می اندازند

تنگی نفس از عوارض کم تحرکی

اگر عضلات به اندازه کافی فعالیت نداشته باشند، دقیقا مانند عضلات دوسر بازو ضعیف می شوند. این مسئله در مورد عضلاتی مانند عضله ریه نیز صادق است. در صورتی که به اندازه کافی فعالیت نداشته باشید، ریه ها به خوبی عمل نمی کنند و نیروی خود را از دست می دهند. اگر فعالیت کمی داشته باشید، ممکن است در انجام کارهای روزمره نیز دچار تنگی نفس شوید.

همچنین بخوانید: چه عواملی باعث ایجاد تنگی نفس در خواب می شوند؟

بی خوابی

اگر در به خواب رفتن دچار مشکل هستید بهتر است تحرک خود را در طول روز افزایش دهید. انجام ورزش منظم کمک می کند تا زودتر بخوابید و خواب عمیق تری داشته باشید.

از دست ندهید: ۷ دلیل بی خوابی در شب که نباید آن ها را نادیده بگیرید

ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن

مطالعات نشان می دهند که هرچقدر میزان فعالیت افراد کمتر باشد، احتمال ابتلا به سرماخوردگی و سایر بیماری ها در آن افزایش می یابد. در صورتی که ورزش را به یک برنامه روزانه تبدیل کنید، سیستم ایمنی بدن شما قوی تر خواهد شد.

مطالعه بیشتر: ۷ راهکار طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی

عوارض کم تحرکی که سلامت ما را به خطر می اندازند

فشار خون از عوارض کم تحرکی

اگر بیشتر اوقات را به صورت نشسته سر می کنید، خطر ابتلا به بیماری های قلبی در شما افزایش می یابد. علت آن تا حدی به احتمال فشار خون بالا که یکی از عوامل ایجاد مشکلات قلبی و عروقی است مرتبط می باشد.

مقاله مرتبط: فشار خون بالا چیست؟ علائم، دلایل، تشخیص، درمان و پیشگیری

ابتلا به دیابت نوع ۲

وقتی که فعالیت بدنی منظمی داشته باشید، بدن شما راحتر تر می تواند قند خون را کنترل کند. پایدار بودن سطح قند خون خطر ابتلا به دیابت نوع۲ را کاهش می دهد.

همچنین بخوانید: علائم اولیه دیابت نوع ۲ چه هستند؟

عوارض کم تحرکی که سلامت ما را به خطر می اندازند

کاهش انرژی از عوارض کم تحرکی

اگر احساس بی حالی و خستگی می کنید، بهتر است انجام تمرینات ورزشی را به برنامه روزانه خود بیفزایید. ورزش کردن کمک می کند تا اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به بافت های بدن برسد. اگر بیشتر وقت خود را در حال نشسته هستید، سوخت و ساز بدنتان نیز کاهش یافته و این امر باعث کاهش انرژی شما می شود.

بیشتر بخوانید: ۹ خوراکی که انرژی شما را به سرعت افزایش می دهند

پرخوری عصبی

همیشه چنان به نظر می رسد که ورزش بیشتر، شما را بیشتر گرسنه می کند اما معمولا عکس این قضیه صادق است. ورزش هایی مانند دوچرخه سواری، شنا، پیاده روی و دویدن می توانند اشتها را کاهش دهند، زیرا موجب تغییر در برخی از هورمون های گرسنگی در بدن می شوند.

همچنین بخوانید: چگونه بر پرخوری استرسی غلبه کنیم؟

کمردرد

وقتی که عضلات اصلی بدن به دلیل کم تحرکی ضعیف می شوند، نمی توانند به خوبی از کمر محافظت کنند و این عارضه موجب می شود تا عضلات کمر در انجام حرکات روزمره مانند ایستادن یا نشستن با مشکل روبرو شوند. ورزش هایی مانند پیلاتس یا حرکات کششی می توانند به تقویت عضلات کمری کمک کنند.

منبع: گومگ

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.